• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

سن مناسب برای ارتودنسی

با اینکه متخصص ارتودنسی می‌تواند امکان اصلاح طرح لبخند را در هر سنی فراهم کند، اما یک دوره‌ی زمانی مطلوب برای شروع درمان وجود دارد. شروع درمان در این زمان، تضمین‌کننده‌ی دستیابی به نتایج عالی و صرف کمترین هزینه و زمان خواهد بود.

متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که ارزیابی اولیه ارتودنسی باید با مشاهده‌ی اولین علامت مشکلات ارتودنسی یا تا حداکثر هفت سالگی انجام شود. در سنین پایین ممکن است درمان ارتودنسی ضروری نباشد، اما معاینه‌ی دقیق می‌تواند به صرفه‌ترین زمان جهت شروع درمان را پیش‌بینی کند. بهترین سن ارتودنسی، سنین 10 تا 14 سالگی است، درست در زمانی که سر و دهان در حال رشد بوده و می‌توان به شکل آسان‌تری دندان‌ها را مرتب کرد.

اولین معاینه ارتودنسی در چه سنی است؟

به پیشنهاد انجمن ارتودنسی آمریکا اولین معاینه ارتودنسی بهتر است در سن 7 سالگی انجام شود. هرچند که ممکن است شروع درمان ارتودنسی در این سن امری ضروری نباشد. اما یک معاینه ارتودنسی به موقع به بیمار کمک می کند طرح درمان ارتودنسی واضحی را از ارتودنتیست خود دریافت کند. بدین ترتیب به راحتی زمانبدی درمان ارتودنسی کودک مشخص می شود. این تشخیص به موقع فرصت زیادی را برای شروع درمان ارتودنسی فراهم می کند.

با دخالت درمان ارتودنسی در الگوی رشد بیمار، رشد صحیح فکین حاصل می شود. همچنین حرکت دندان ها به سمت استاندارد سوق می یابد. در سن 7 سالگی اولین دندان آسیاب بزرگ رشد می کند که در جفت شدن دندان ها و جویدن غذاها نقش مهمی دارد. در این زمان متخصص ارتودنسی روابط بین فک، دندان و صورت را به طور کامل بررسی می کند.

دکتر بهزاد امیری اندی
سن مناسب برای ارتودنسی

هفت سالگی بهترین سن برای ارتودنسی ، بررسی ارتودنسی و حتی درمان ارتودنسی است که درمان زودهنگام نامیده می‌شود.

تا هفت سالگی اولین دندان‌های دائمی آسیا بیرون می‌آیند و قسمت عقبی فک را تشکیل می‌دهند. در طول این دوره، یک متخصص ارتودنسی می‌تواند تناسب دندان‌ها را ارزیابی کند. برای مثال، بیرون آمدن دندان‌های پیشین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی احتمال بروز اوربایت، اپن بایت، ازدحام دندان‌ها یا لبخند لثه‌ای باشد. معاینه بموقع شانس دستیابی به لبخندی زیبا را افزایش می‌دهد.

 
مزایای ارتودنسی زودهنگام

درمان زودهنگام ارتودنسی ممکن است از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و درمان در مراحل بعدی را کوتاه‌تر و راحت‌تر کند. درمان زودهنگام به متخصص ارتودنسی این شانس را می‌دهد تا:

رشد فک را به شکلی هدایت کند تا تقارن صورت فراهم شود.
خطر ضربه به دندان‌های بیرون زده جلویی را کاهش دهد.
عادات زیان‌آور دهان و دندان را اصلاح کند.
ظاهر فرد و اعتماد بنفس وی را افزیش دهد.
دندان‌های دائمی را به موقعیت مطلوب‌تر و بهتر هدایت کند.
نحوه قرار گرفتن لب‌ها روی یکدیگر را بهبود بخشد.
فضای کافی برای دندان‌های شلوغ یا بیرون آمدن دندان‌ها را فراهم کند.
فضای لازم برای دندان‌های بیرون نیامده را حفظ کند.
نیاز به کشیدن دندان‌ها را کاهش دهد.
مدت زمان درمان را کاهش دهد.

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی
بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی
بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی
وسیع‌کننده کام

وسیع کردن زودهنگام کام باعث اصلاح کراس بایت شده و فضای کافی برای دندان‌هایی که ممکن است نتوانند بیرون بیایند یا بصورت کج بیرون می‌آیند را فراهم می‌کند. این روش همچنین مانع از جابه‌جایی فک پایین که در صورت عدم درمان ممکن است به یک طرف متمایل شود، می‌گردد.

جلو کشیدن فک (پروترکشن ماگزیلا)
انواع روش‌های بکار رفته در ارتودنسی پیشگیری در کودکان

موثرترین درمان‌های زودهنگام ارتودنسی عبارتند از:

وسیع‌کننده کام

وسیع کردن زودهنگام کام باعث اصلاح کراس بایت شده و فضای کافی برای دندان‌هایی که ممکن است نتوانند بیرون بیایند یا بصورت کج بیرون می‌آیند را فراهم می‌کند. این روش همچنین مانع از جابه‌جایی فک پایین که در صورت عدم درمان ممکن است به یک طرف متمایل شود، می‌گردد.

دکتر بهزاد امیری اندی
جلو کشیدن فک (پروترکشن ماگزیلا)

بیشتر موارد آندربایت ناشی از عدم رشد کافی فک بالا به طرف جلو است. در کودکان، تغییر شکل این استخوان‌های فک آسان است. جلو کشیدن فک می‌تواند باعث رشد فک بالا به طرف جلو شده و با تغییر شکل آن، حالت فک را اصلاح کند.

 
بریس تکه‌ای

بریس تکه‌ای یا ارتودنسی جزئی را می‌توان در صورتی که دندان‌های جلوی یک بیمار ۷ تا ۹ ساله بسیار شلوغ باشند مورد استفاده قرار داد. این دندان‌های جلو را می‌توان نسبتاً سریع مرتب کرد (۳ تا ۶ ماه) که در نهایت موجب بهبود ظاهر بیمار و نیز ایجاد فضای کافی برای دندان‌های خلفی که در آینده بیرون می‌‌آیند، خواهد شد.

 
فضا نگهدارنده

فضا نگهدارنده‌ها دستگاه‌های غیر فعالی هستند که در صورتی که در زمان مناسبی استفاده شوند، می‌توانند به بیرون آمدن دندان‌های دائمی خلفی کمک کرده تا مرتب‌تر از مواقع عادی، بیرون بیایند. در صورتی که دندان کودک شما به دلیل پوسیدگی یا یک سانحه زودتر از حد معمول افتاده باشد، استفاده از فضا نگهدارنده برای جلوگیری از کوچک شدن این فضای ایجاد شده و مشکلات دندانی در هنگام بیرون آمدن دندان‌های دائمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ارتودنسی در سنین بزرگسالی

یک از سوالات رایجی که توسط افراد بزرگسال پرسیده می‌شود این است که آیا برای انجام این درمان دیر شده است یا خیر، زیرا بیشتر مواقع کودکان را با سیم‌کشی دندان‌ها و نگهدارنده‌ها مشاهده می‌کنیم. اما در واقع از هر پنج بیمار یک نفر بزرگسال است. مراجعه به دندانپزشک صرفنظر از اینکه در چه دوره‌ای از زندگی هستید، دیر نمی‌باشد اما بطور کلی زمان مناسب برای ارتودنسی در سنین پایین است. علاوه بر این، با وجود ردیف کننده‌ها و براکت‌های شفاف و نیمه‌شفاف، سیم‌کشی دندان‌ها در سنین بالاتر کمتر جلب توجه کرده و به شما برای داشتن لبخندی که همیشه آرزوی آن را داشته‌اید کمک می‌کند، در حالی که موجب بهبود بهداشت دهان و دندان نیز خواهد شد.

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی
بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی
بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی
سوالات متداول سن مناسب ارتودنسی
1-آیا سن بیمار در ارتودنسی به طول درمان هم ارتباط دارد؟

بله ، سن بیمار از اهمیت بسیاری برخورداراست. ولی میزان ناهنجاری ، شدت نا هنجاری ، نوع ناهنجاری ، بهداشت دهان و دندان ، نوع بریس های استفاده شده نیز بی تاثیر نیستند.

2-آیا با انجام ارتودنسی در سن کودکی مشکل نهفتگی دندان ها درمان خواهد شد ؟

بله، با انجام ارتودنسی، در کودکی سبب می شود تا فضای فک و دهان برای دندان های دائمی بازتر شود و در واقع هر یک از دندان ها در جایگاه درست خود قرار گیرند. تا دندان ها در حالت نهفته در قسمت فک رشد نکنند.

دکتر بهزاد امیری اندی
3-در کدام ناهنجاری ها سن بیمار ملاک اصلی درمان است؟

سن بیماردر برخی ناهنجاری ها مانند انواع کراس بایت ها و جلو زدگی فک پایین از اهمیت بسزایی برخوردار است همچنین مشکلات مربوط به فکین مثل جلوزدگی فک، عقب ماندگی فک، اختلات فکی دندانی ، و یا مواردی که کودک عادت به مکیدن انگشت شست دارد و یا دچار مشکلات تنفسی باشد. این گونه مشکلات بهتر است با ارتودنسی در سن پایین برطرف شود.

4-آیا سن درمان ارتودنسی در طول عمر دندان تاثیر دارد؟

مرتب کردن دندان‌ها باعث می شود که آنها در موقعیت مناسب داخل فک قرارگیرند که نتیجه آن پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان‌ها است همچنین منظم‌شدن دندان‌ها به تمیز کردن آنها نیز کمک خواهد کرد.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت