• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

ارتودنسی ثابت در بابل

ارتودنسی ثابت در بابل

ارتودنسی ثابت در بابل

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت در بابل _ منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج نماید. در دستگاه ارتودنسی ثابت، اجزا به صورت نگین هایی برروی دندان چسبانده شده و ثابت می گردند. به این نگین ها براکت می گویند. این روش درمانی برخلاف درمانهای متحرک، وابسته به همکاری بیمار نمی باشد.

دکتر بهزاد امیری اندی

طول درمان ارتودنسی ثابت به طور متوسط 2 سال می باشد ولی براساس نوع ناهنجاری بیمار و شدت مشکل می تواند بیشتر هم بشود. بیمار در هنگام دوره درمانی ثابت نباید غذاهایی با قوام سفت مثل ته دیگ، بلال، میوه های هسته دار، زیتون و غیره را استفاده نماید. در غیر این صورت براکت از دندان جدا می شود. که می بایست براکت جدیدی برای بیمار چسبانده شود. که این امر می تواند باعث طولانی شدن زمان درمان و آسیب به دندان گردد. در این دوره بیمار از نظر بهداشت، به مراقبت های خاصی نیاز دارد تا از ایجاد تغییر رنگ و پوسیدگی در دندانها جلوگیری به عمل آید.

انواع ابزار و روش‌های ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت بطور مختصر در مطلب ارتودنسی ثابت چیست اشاره شد. برندهای مختلف و متعددی برای ارتودنسی ثابت موجود است که انتخاب آن‌ها می‌تواند برای بیماران بسیار گیج‌کننده باشد ، اما همه‌آن‌ها در اصل عملکرد یکسانی دارند.

تولیدکنندگان ممکن است ادعا ‌کنند که محصولات آن‌ها نتایج بهتری از سایرین خواهد داشت ، در پذیرش چنین ادعاهایی باید دقت کرد زیرا برای اغلب آنها شواهد علمی اثبات شده‌ای وجود ندارد.

انتخاب انواع ارتودنسی ثابت وابسته به نوع مشکل بیمار و با تشخیص مستقیم یک متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد. ارتودنسی ثابت به سه نوع کلی تقسیم می شود:

1.ارتودنسی لینگوال
2.ارتودنسی با براکت های فلزی
3.ارتودنسی با براکت های سرامیکی

ارتودنسی لینگوال

یکی از انواع ارتودنسی‌ ثابت، ارتودنسی لینگوال است که در آن براکت ها به سطح داخلی دندان متصل می‌گردد. در نتیجه، ابزارها در این نوع ارتودنسی ثابت، قابل رؤیت نیستند. بسیاری از ارتودنتیست‌ها این نوع درمان را به بیماران خود ارائه می‌دهند و نتایجی با کیفیت بالا بدست می‌آورند.

مشکل خاصی که شاید بیماران با آن مواجه می‌شوند، مشکل اولیه در صحبت کردن، درد زبان و دشواری در تمیز نگه داشتن براکت های لینگوال می‌باشد. هزینه‌ درمان آن به‌طور قابل توجهی بیشتر از انواع اورتودنسی ثابت است، که به دلیل هزینه‌های آزمایشگاهی بیشتر برای تولید آن و افزایش زمان جراحی مورد نیاز برای نصب آن‌ها بر روی دندان‌ها می‌باشد.

ارتودنسی ثابت در بابل

دکتر بهزاد امیری اندی

ارتودنسی با براکت های فلزی

ارتودنسی فلزی معمولی، یکی از رایج‌ترین انواع ارتودنسی ثابت مورد استفاده برای کودکان است. که اغلب “سیم کشی دندان ها” نیز نامیده می‌شود براکت های فلزی اغلب از جنس استیل ساخته شده‌اند . با استفاده از مواد کامپوزیتی به دندان‌ها متصل و ثابت می شوند. هنگام خوردن غذاهای سفت باید مراقب باشید زیرا چسب دندان به راحتی می‌تواند شکسته شود . منجر به اختلال در درمان گردد.

یک سیم مخصوص (سیم قوسی) به براکت ها تثبیت و یا بسته می‌شود. این کار با استفاده از حلقه‌های رنگی الاستیک (که ممکن است در بین جلسات مراجعه بی‌رنگ شود) انجام می‌گیرد. این کِش‌ها می‌تواند نقره‌ای رنگ و یا به رنگ روشن باشند.

با پیشرفت مراحل درمان، ارتودنتیست از سیم‌های ضخیم‌تری استفاده می‌کند تا بتواند نیروی بیشتری را بر روی دندان‌ها وارد سازد. برخی از بیماران به این فرایند “سفت کردن” ارتودنسی می‌گویند. در پایان درمان، براکت های فلزی می‌توانند به راحتی و بدون هیچ‌گونه آسیبی از روی دندان‌ها برداشته شوند.

ارتودنسی ثابت در بابل

ارتودنسی با براکت های سرامیکی

به جای استفاده از استیل، براکت ممکن است. از مواد سرامیکی سخت ساخته شود. تا با رنگ دندان هماهنگ باشد. این نوع از درمان ، ظاهر زیبا و خوشایندتری دارد و یک گزینه‌ی جذاب به خصوص برای بزرگسالان است. سیم ارتودنسی برای کمک به بهبود ظاهر دندانها، می‌تواند همرنگ دندان باشد.

ارتودنسی ثابت سرامیکی می‌تواند به اندازه‌ی ارتودنسی ثابت معمولی در اصلاح مکان دندانها مؤثر باشد. گاهی اوقات استفاده از آنها برای دندان‌های پایین‌تر توصیه نمی‌شود (در حالت همپوشانی بیش از حد دندانها / دیپ بایت)، زیرا مواد سخت آن می‌تواند هنگام تماس با دندان‌های مقابل به آنها آسیب برساند.

در ارتودنسی سرامیکی، خارج کردن براکت های سرامیکی کمی دشوارتر از براکت های معمولی است ، اما در بسیاری از موارد، بعید است که آسیبی به دندان‌های سالم برسد. در صورت هر گونه سؤال و یا نگرانی باید با اورتودنتیست خود گفتگو کنید.

ارتودنسی ثابت در بابل

روند درمان ارتودنسی ثابت

در درمانهای ارتودنسی ثابت می توان ماهی یک میلیمتر دندان را حرکت داد و این امر در بعضی مقاطع درمانی چندان مشهود نخواهد بود. بعضی از موارد از بیمار براساس نوع ناهنجاری دندان کشیده می شود.

در اینگونه از بیماران در چند جلسه اول حرکت دندانها بخوبی مشهود است . دندانها به جای فضای خالی حرکت داده می شوند که از نظر بیمار به خوبی قابل مشاهده است. بیمار می بایست ماهی یک بار جهت درمان ویزیت شود.

در هر جلسه بعد از فعال کردن کش ها، سیم ها و یا فنرها ممکن است بیمار مقداری درد داشته باشد که به مرور زمان در هفته اول کاهش می یابد. گاهی در بین جلسات معاینه به دلیل حرکت دندانها ممکن است مقداری از انتهای سیم ها از آخرین دندان خارج شود و باعث احساس تیزی و آزار گونه بیمار شود. که در این صورت نیاز است بیمار وقت اورژانس گرفته .زودتر از موعد مقرر به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نماید تا انتهای سیم کوتاه شود.

هدف ارتودنسی ثابت

هدف از درمان ثابت، حرکت دندانها در فضای مناسب، تنظیم دندانهای شلوغ و اصلاح روابط دندانهای دو فک می باشد. در مرحله ارتودنسی ثابت براکت ها بر روی دندانها چسبانده می شوند یک سیم از بین براکت ها گذرانده می شود که با کش های بسیار ظریف به براکت ها انداخته می شود. این کش ها می توانند سفید و یا رنگی باشند. این کش ها در هر جلسه تعویض می شود ولی سیم ها ممکن است هر جلسه عوض نشود و براکت ها هم تا انتهای دوره درمانی در دهان باقی می مانند.

بهترین زمان برای ارتودنسی

با توجه به سلامت لثه ها و بافت های نگه دارنده دندانها می توان دندانها را در هر سنی حرکت داد ولی بهتر است که درمان های ارتودنسی در سن خاصی انجام شود. گرچه با افزایش سن مختصری سرعت حرکت دندانها کاهش می یابد. ولی به عنوان یک قانون کلی بهتر است بیمار قبل از بلوغ ویزیت شود تا بتوان از رشد فکین در جهت رفع ناهنجاری کمک گرفت. به عبارت دیگر بهترین زمان برای شروع درمان یا سن ارتودنسی می تواند قبل از بلوغ باشد.

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟

وابسته به شرایط بیمار، متخصص ارتودنسی تشخیص می‌دهد. که ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک. اثربخشی و نتیجه پایانی ارتودنسی ثابت زودتر نمایان می‌شود در حالی که طول درمان ارتودنسی متحرک بیشتر خواهد بود.

ارتودنسی ثابت در بابل


سوالات متداول ارتودنسی ثابت

1- از چند سالگی می توان ارتودنسی ثابت را انجام داد؟

بهترین زمان برای شروع ارتودنسی می تواند از سن 8 الی 12 سالگی باشد. اما شروع درمان ارتودنسی ثابت هیچ گونه محدودیتی ندارد و کاندیدای درمان ارتودنسی می تواند در هر سنی از مزایای این دستگاه ارتودنسی سود ببرد.

2- آیا می توانم نوع دستگاه ارتودنسی ثابت را خودم انتخاب کنم؟

نوع ناهنجاری است که تعیین می کند متخصص ارتودنسی چه دستگاهی را به بیمار پیشنهاد کند. بنابراین بسته به نوع ناهنجاری و شرایط زندگی بیمار متخصص ارتودنسی بهترین دستگاه ارتودنسی را پیشنهاد می کند.

3- آیا قبل از ارتودنسی ثابت می توان ایمپیلنت را انجام داد؟

خیر ، ابتدا باید دندانها توسط متخصص ارتودنسی مرتب شوند و سپس برای ایمپیلنت اقدام گردد. بدین ترتیب کاشت دندان با ایمپلنت دندانی به طور استاندارد.

4- دوره درمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

دوره درمان ارتودنسی با ارتودنسی ثابت نسبت به دیگر روش ها کوتاهتر است. این دوره از یک سال تا سه سال متغییر است. بعد از برداشتن براکت ارتودنسی ثابت بیمار به مدت 6 ماه از ریتینر استفاده می کند. بعد از 6 ماه تنها شب ها از ریتینر استفاده می کند.

5- آیا ارتودنسی ثابت به دندان ها آسیب می رساند؟

این نوع ارتودنسی به خودی خود آسیبی به دندان ها وارد نمی کند. اما برخی از بیماران به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در حین ارتودنسی دچار پوسیدگی دندان و جرم دندان می شوند. به همین دلیل توصیه می شود نکات بهداشتی را در حین ارتودنسی رعایت کنید و در صورت بروز جرم و پلاک دندانی نسبت به درمان آن اقدام کنید تا دچار پوسیدگی دندان نشوید.

شماره تماس:

011-32313066 _ 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@websazanadmin

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، چهار راه فرهنگ‌، مجتمع جهانیان طبقه ۸ واحد ۴۶

مقالات ما


درمان ریشه با روتاری
  • 2
  • ژوئن
  • درمان ریشه با روتاری

    درمان ریشه با روتاری _ جدیدترین و پیشرفته ترین روش عصب کشی دندان ، عصب کشی یا درمان ریشه با دستگاه دیجیتالی ...

    لمینت دندان در مازندران
  • 27
  • ژوئن
  • لمینت دندان در مازندران

    لمینت دندان در مازندران _ این روزها اکثر افراد به دنبال داشتن لبخندی زیبا و جذاب هستند. داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب ...

    ارتودنسی ثابت در بابل
  • 29
  • ژوئن
  • ارتودنسی ثابت در بابل

    ارتودنسی ثابت چیست؟ ارتودنسی ثابت در بابل _ منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از ...

    ایمپلنت‌ فوری در مازندران
  • 29
  • ژوئن
  • ایمپلنت‌ فوری در مازندران

    ایمپلنت فوری چیست ؟ ایمپلنت‌ فوری در مازندران _ ایمپلنت یکی از روش های درمانی مناسب برای جایگزینی دندان های دارای مشکل می ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    011-32313064

    ادرس

    بابل - خیابان مدرس، چهار راه فرهنگ‌، مجتمع جهانیان طبقه ۸ واحد ۴۶

    پست الکترونیک

    info@dr-behzadamiri.com

    ×

    ارتباط با منشی و رزرو نوبت

    × ارتباط با منشی و رزرو نوبت