• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

سیم کشی دندان

مزایای سیم‌ کشی دندان‌ها بسیار فراوان است. دندان‌های کج، نامرتب و شلوغ می‌توانند فرایند تمیز کردن را بسیار دشوار کنند و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد، که نه تنها ناخوشایند و دردناک است بلکه بر وضعیت سلامتی کل بدن نیز تاثیر می‌گذارد .روش‌های ارتودنسی مدرن گزینه‌های درمانی متعددی را برای کمک به شما جهت دستیابی به لبخندی سالم با دندان‌هایی مرتب و فکی متوازن ارائه می‌کنند. روش‌های متداول سیم‌کشی شامل بریس‌های فلزی، سرامیکی، نامرئی و لینگوال می‌باشند. سعی بر آن داریم قبل از درمان ارتودنسی به مقاله ای در مورد روکش دندان قبل از ارتودنسی نیز بپردازیم.

سیم‌کشی دندان چیست؟

این نوع درمان سیم کشی دندان معمولاً شامل براکت‌های فلزی، مواد باندینگ و یک سیم ارتودنسی که براکت‌ها را به هم متصل می‌کند، است. براکت‌های فلزی با یک چسب دندانی مخصوص به سطح جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. این براکت‌ها در نقش یک لنگر (انکوریج) برای سیم ارتودنسی عمل می‌کنند که منشأ فشار مورد استفاده جهت حرکت دندان‌ها می‌باشد. فشار اعمالی در طول درمان دندان‌ها را به طرف موقعیت مورد نظر هدایت می‌کند.

انواع بریس‌ها:
بریس‌های فلزی

بریس‌های فلزی متداول‌ترین نوع بریس‌های مورد استفاده می‌باشند. این بریس‌ها کوچک‌تر و راحت‌تر از قبل بوده و از آلیاژهای فلزی مرغوب و پیشرفته ساخته شده‌اند. با بریس‌های فلزی امکان اضافه کردن کش‌های رنگی جهت ایجاد لبخندی منحصر بفرد و رنگارنگ فراهم می‌شود.

دکتر بهزاد امیری اندی

بریس‌های سرامیکی

بریس‌های سرامیکی از مواد شفاف ساخته شده و بنابراین نسبت به بریس‌های فلزی کمتر محسوس می‌باشند. به همین دلیل، بریس‌های سرامیکی اساساً برای نوجوانان و بیماران بزرگسالی که دغدغه‌ی زیبایی دارند استفاده می‌شود. با اینکه کمتر جلب توجه می‌کنند اما نیاز به توجه بیشتر جهت بهداشت دهان و دندان دارند زیرا بریس‌های سرامیکی بزرگ‌تر هستند. تنها نقص براکت‌های سرامیکی این است که شکننده‌تر بوده و کش‌ها در بین جلسات ارتودنسی در اثر مصرف برخی غذاها و سیگار کشیدن تغییر رنگ می‌دهند.

بریس‌های نامرئی

دستگاه‌های شفاف مانند بریس‌های نامرئی از مجموعه‌ای از ردیف کننده‌های نامحسوس، متحرک و راحت جهت صاف کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. هیچ کسی متوجه نخواهد شد که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اید. بریس‌های نامرئی متحرک هستند، بنابراین در حین درمان محدودیتی برای خوردن و آشامیدن وجود ندارد. علاوه بر این مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمتر باعث دردسر می‌باشد و هیچ جسم فلزی نیز در طول درمان باعث زخم دهان نمی‌گردد.

بریس‌های لینگوال

بریس‌های لینگوال جایگزینی نامرئی برای افرادی هستند که نمی‌خواهند از بریس‌ها بر روی دندان‌های خود استفاده کنند و یا امکان استفاده از بریس‌های نامرئی برای آنها وجود ندارد. با توجه به اینکه این بریس‌ها در پشت دندان‌ها نصب می‌شوند هیچ کس متوجه آنها نخواهد شد. این بریس‌های منحصر بفرد با استفاده از تکنولوژی مدرن تهیه شده و صد درصد متناسب با شکل و وضعیت دندان‌های بیمار ساخته می‌شوند. با استفاده از ارتودنسی لینگوال با وجود حفظ زیبایی حرکت دندان‌ها بطور موثر و کارآمد انجام می‌شود.

سیم کشی دندان
سیم کشی دندان

بریس‌ها چگونه کار می‌کنند؟

فرایندی که طی آن دندان‌ها حرکت می‌کنند بازآرایی نامیده می‌شود. هنگامی که فشار بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود، سلول‌هایی به نام استئوبلاست و استئوکلاست در اطراف ریشه‌ دندان شکل می‌گیرند. فشار ناشی از سیم و استئوبلاست و استئوکلاست یک فشار منفی بر یک طرف دندان ایجاد می‌کنند. در یک طرف استخوان جدا شده و در طرف دیگر استخوان بازسازی می‌شود. دندان در نتیجه‌ی اعمال فشار به طرف موقعیت صحیح حرکت کرده و استخوان دندان و فک تغییر شکل می‌دهند. این فرایند تنها در شرایطی می‌تواند رخ دهد که فشار مداوم بر روی دندان وجود داشته باشد. از آنجایی که استخوان در یک طرف تحلیل می‌رود و در طرف دیگر جمع می‌شود دندان می‌تواند حرکت کند. پس از توقف فشار مانند زمانی که بریس‌ها برداشته می‌شوند، دندان در محل جدید خود باقی می‌ماند. هر چند احتمال دارد که شروع به حرکت به طرف موقعیت اولیه‌ی خود بکند. به همین دلیل است که بیماران اغلب از نگهدارنده استفاده می‌کنند تا دندان‌ها در محل خود بمانند و به حالت نامرتب خود بازنگردند.

مراحل سیم‌ کشی دندان‌ها:
سوابق و اطلاعات ارتودنسی

گرفتن اطلاعات اولیه و کامل اولین مرحله جهت تکمیل درمان ارتودنسی است. سوابق ارتودنسی معمولاً شامل پرتو ایکس، مدل دندان‌ها و عکس‌برداری می‌باشند. اولین مجموعه‌ی اطلاعات به منظور نشان دادن وضعیت دندان‌ها در ابتدای درمان هستند و به دنبال کردن روند پیشرفت درمان کمک می‌کنند. ممکن است نیاز باشد متخصص ارتودنسی در طول درمان تصاویر بیشتری تهیه کند و جهت نشان دادن نتایج نهایی نیز در انتهای درمانی تصاویری گرفته می‌شوند.

دکتر بهزاد امیری اندی

باندینگ

پس از اینکه اولین سوابق درمان تهیه شدند، مرحله‌ی بعدی باندینگ است. در بسیاری از موارد، جلسات جمع‌آوری اطلاعات و باندینگ در یک روز انجام می‌شوند. باندینگ یکی از طولانی‌ترین جلسات است و معمولاً تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. در این جلسه، متخصص ارتودنسی و همکاران وی دندان‌های شما را تمیز و آماده می‌کنند تا براکت‌ها به دندان‌ها چسبانده شوند. متخصص ارتودنسی از مدل‌های مطالعه و سوابق شما جهت نصب صحیح براکت‌ها بر روی هر دندان از طریق یک عامل باندینگ و نور مخصوص استفاده خواهد کرد. پس از نصب تمام براکت‌ها، متخصص سیم‌های ارتودنسی را قرار خواهد داد که توسط براکت‌ها در محل خود باقی می‌مانند. در نهایت، کش‌ها بر روی براکت‌ها قرار داده می‌شوند تا سیم‌ها را در محل خود نگه دارند.

پس از تکمیل باندینگ، متخصص ارتودنسی یا همکاران وی نکات و تکنیک‌هایی را برای مراقبت و نگهداری در خانه جهت اطمینان از پیشرفت راحت و سریع درمان به شما ارائه خواهند کرد.

جلسات تنظیم ارتودنسی

پس از پایان یافتن مرحله باندینگ فک و دندان‌ها شروع به حرکت خواهند کرد. بیشتر جلسات تنظیمی هر ۴ تا ۶ بار هفته یک بار ترتیب داده می‌شوند و نسبتاً مختصر می‌باشند. متخصص ارتودنسی پیشرفت شما را بررسی کرده و پس از گفت‌گو با شما توصیه‌هایی را در مورد بهداشت و مراقبت از دهان و دندان‌ها خواهد کرد. همچنین میزان فشار روی سیم‌های ارتودنسی نیز تنظیم می‌شود.

برداشتن بریس

با اتمام درمان زمان برداشتن بریس‌ها و سیم کشی فرا می‌رسد. این روز برای بیماران یک روز فوق‌العاده برای به پایان رسیدن روند سخت درمان می‌باشد. در طول جلسه جداسازی، کش‌ها، سیم‌های ارتودنسی و براکت‌ها از دندان‌ها جدا می‌شوند. سپس دندان‌ها تمیز شده و پولیش می‌شوند. در نهایت می‌توانید با نگاه کردن به آینه لبخند زیبای خود را مشاهده کنید و پس از آن تصاویری جهت مقایسه با وضعیت اولیه گرفته می‌شوند. همچنین قالبی از دندان‌ها برای تهیه‌ی نگهدارنده‌ها گرفته می‌شود که معمولاً پس از دو هفته آماده خواهند شد.

سیم کشی دندان
سیم کشی دندان
دکتر بهزاد امیری اندی

نگهدارنده‌ها

نگهدارنده‌ها مرحله‌ی نهایی درمان ارتودنسی می‌باشند. این وسایل به منظور اطمینان از ماندگاری نتایج درمان و مرتب ماندن دندان‌ها طراحی شده‌اند. نگهدارنده‌ها ممکن است بصورت ثابت در پشت دندان‌ها نصب شوند و یا به صورت یک واحد متحرک پلاستیکی یا سیمی باشند.

هزینه‌ی سیم‌کشی دندان‌ها

درمان سیم کشی می‌تواند گران باشد اما بطور نسبی بریس‌ها به اندازه‌ی سایر گزینه‌های درمان ارتودنسی هزینه زیادی ندارند. عوامل زیادی بر قیمت سیم کشی دندان تاثیر می‌گذارند از جمله نوع درمان، طول درمان و سن، سابقه و نیازهای بیمار. مسأله مهم این است که بخاطر داشته باشید درمان ارتودنسی و سیم کشی دندان یک سرمایه‌گذاری است بر روی لبخندی که در ادامه زندگی خود خواهید داشت و باعث افزایش اعتماد بنفستان می‌گردد.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت