درمان ریشه دندان در بابل

درمان ریشه یا عصب کشی (Root Canal Therapy) چیست؟

درمان ریشه دندان در بابل _ درمان ریشه جزو درمان های اصلی دندانپزشکی میباشد که شامل خارج کردن پالپ دندان (عصب دندان) و عفونت میباشد، پالپ شامل عصب ها بافت پیوندی و رگ های خونی میباشد که به دندان قابلیت رشد را میدهند.

دکتر بهزاد امیری اندی

در صورتی که میزان عفونت دندان شدید بوده و یا پوسیدگی در مراحل اولیه درمان نشده باشد. پوسیدگی و عفونت گسترش یافته و به پالپ و ریشه دندان رسید . در نهایت منجر به افزایش حجم پالپ دندان، افزایش فشار داخلی درون دندان و موجب احساس درد در این ناحیه میشود.

در ادامه این مطلب ما به ریسک ها و اطلاعات دقیق تر درباره این درمان مهم میپردازیم.

موارد نیاز به درمان ریشه دندان

هر زمان که قسمت پالپ دندان به دلایل مختلف دچار آسیب شود و عفونت آن را احاطه کند، دندان نیاز به عصب کشی پیدا می‌کند. مواردی که باعث عصب کشی دندان می‌شود، شامل موارد زیر است:

• تروما یا همان آسیب دیدگی ناگهانی دندان
  • تاج دندان
  • شکستگی و خرد شدن روی دندان
  • پوسیدگی شدید حاصل از یک پوسیدگی درمان نشده
  • انجام روش‌های مختلف درمانی روی یک دندان
  • آسیب دیدگی دندان مانند آسیب حاصل از ضربه به فک

علائم به عصب رسیدن دندان

• درد مداوم دندان
  • درد دندان هنگام جویدن و استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم
  • لپ پر شدن، شکستگی دندان یا لقی دندان
  • تغیر رنگ یا تیره شدن دندان ( به علت عفونت درون پالپ دندان)
  •  احساس سوزش در لثه ها و لثه های متورم یا دارای آبسه
  • خارج شدن ترشحات چرکی از دندان یا لثه

جراحی ریشه دندان

در مواردی که دندان علی رغم انجام درمان ریشه مناسب . همچنان در انتهای ریشه دارای عفونت و التهاب است بایستی مستقیما و ازطریق جراحی تحت درمان قرار گیرد. در این حالت دندان کشیده نمیشود. بلکه مستقیما عفونت یا کیست . از طریق برش جراحی از انتهای ریشه حذف و پاکسازی می‌شود در مواردی که پین قطور داخل کانال وجود دارد و یا دندانهایی که بدنبال درمان ریشه قبلی نیازمند کنترل هستند .و هنوز ضایعه انتهای ریشه آن برطرف نشده است. یا پرکردگی قبلی ریشه به ورای ریشه گسترش یافته است . ریشه دندان نیازمند جراحی می‌باشد. زمانی عفونت به عصب دندان می‌رسد، با استفاده از روش عصب کشی، پالپ ملتهب یا عفونی حذف و داخل دندان به دقت تمیز و ضدعفونی می‌شود، سپس پر و مهر و موم می‌گردد.

با استفاده از این روش درمانی، دندان پزشک براحتی می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن درد را تسکین بخشد و دندان طبیعی را نجات داد. پس اگر دندانپزشک درمان عصب را به شما پیشنهاد داده است. جای هیچ نگرانی نیست و بهتر است هر چه سریع‌تر برای انجام آن اقدام کنید.

درمان ریشه دندان در بابل

نکات کلیدی در مورد عصب کشی دندان که بهتر است بدانید:

• ممکن است به دلیل پیشرفت عفونت درد دندان از بین برود. اما در صورت عدم درمان با مشکلات جدی روبرو خواهید شد و ممکن است دندان‌های اطراف نیز به این مشکل دچار شوند.
  • بعد از انجام مراحل درمان ریشه دندان، نوبت به پر کردن دندان می‌رسد. دندان را با مواد پرکننده مخصوصی پر می‌کند تا امکان نفوذ هیچ باکتری داخل وجود نداشته باشد.
  • عفونت باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. دندان‌ها به‌دلیل از بین رفتن بافت داخلی به رنگ سیاه و سفید تغییر رنگ می‌دهند.
  • عفونت باعث تحلیل بافت و استخوان‌ها می‌شود و احتمال اینکه دندان لق شود بسیار زیاد است.
  • اگر دندان مورد نظر با تورم مواجه شده باشد . ممکن است پزشک قبل از عصب‌کشی مصرف آنتی بیوتیک تجویز کند.
  • نگران ظاهر پر کرده دندان‌ها نباشید. با استفاده از روکش می‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد. در حالی که هیچ کس متوجه پر شدن دندان نخواهد شد.
  • تا زمانی که دندان از پر کننده دائمی پر نشده است، از جویدن با آن خودداری کنید.
  • بعد از مراحل درمان، ممکن است دندان و لثه کمی دردناک باشد و لثه ها متورم شوند که برای رفع این موارد داروهای مسکن مانند استامینوفن تجویز می شود.

درمان مجدد ریشه دندان

با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان و مراقبتهای صحیح از دندانهایی که درمان ریشه شده‌اند، این دندانها میتوانند در تمام طول زندگی سالم باقی بمانند. اما گاهی اوقات درمان ریشه دندان به نتیجه نمی‌رسد و با مشکلات مختلفی حین مراحل درمان روبه‌رو می‌شود. این مشکلات از درمان ریشه دندان جلوگیری می‌کند و به دلیل آناتومی و ساختار ریشه اتفاق می‌افتد. زمانی درمان ریشه با شکست مواجه می‌شود. که عفونت انتهای ریشه شکل گرفته باشد . و درون دندان باقی بماند . عفونت باقی مانده پس از درمان دوباره دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود دندان به درمان عصب کشی مجدد نیاز پیدا کند.

درمان ریشه دندان در بابل

نشانه هایی که بعد از دیدن آنها نیاز به درمان ریشه دندان وجود دارد.

• درد در حین گاز زدن یا جویدن غذا بر اثر فشاربر روی دندان
  • درد درحین نوشیدن مواد سرد یا گرم بر اثر حرارت
  • درد خود به خودی و پایدار
  • تورم و بزرگ شدن سطح لثه به شکل جوش های سرسفید یا سفت که به طور کلی به آبسه معروف اند.
  • باید اشاره کرد که در برخی موارد بعضی دندان‌هایی که نیاز به درمان ریشه دارند، هیچ کدام از علائم ذکر شده را ندارند در اینجا اهمیت ویزیت شدن مداوم توسط دندانپزشک به چشم می‌خورد.

در مواقعی که دندان دچار آسیب دیدگی شود احتمال این که باکتری‌ها به آن حمله کنند افزایش می‌یابد و یک حفره عفونتی در قسمت بالای ریشه شکل می‌گیرد.

درمان ریشه دندان در بابل

چرا نیاز به دکتر متخصص ریشه دندان داریم؟

درمان ریشه دندان کاری تخصصی است؛ بنابراین شما باید برای انجام آن به دندانپزشک دکتر متخصص و دکتر ریشه دندان مراجعه کنید. دکتر  که خود یکی از متخصصان برتر درمان ریشه دندان در کشور و از متخصصین به نام تهان است معتقد است که شما نباید برای درمان ریشه دندان به هر دندانپزشکی مراجعه کنید. که در صورت درست انجام نشدن آن ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. یکی از شایع‌ترین این مشکلات دردهایی است که تا مدتی طولانی پس از درمان گریبان گیر شما خواهند بود.

یک متخصص ریشه دندان به‌خوبی از شیوه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های پالپ دندان آگاه بوده و می‌داند که چگونه باید بخش آسیب‌دیده را خارج کرده و سایر بخش‌ها را ترمیم کند. به‌این‌ترتیب درمان دندان شما را به‌صورت تخصصی انجام داده. از نشر آسیب به دندان‌های دیگر یا استخوان‌های اطراف ریشه دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین شما تنها تا زمان ترمیم زخم‌ها و بهبود عروق و اعصاب قطع‌شده احساس درد خواهید داشت و پس‌ازآن دیگر شما را اذیت نخواهد کرد.

چه زمانی ریشه دندان نیاز به ترمیم و درمان توسط متخصص را دارد؟

پوسیدگی‌های دندان دارای سطوح مختلفی هستند و معمولا از مینای دندان آغاز می‌شوند. این پوسیدگی‌های سطحی بدون درد بوده و با ترمیم سطحی قابل‌درمان هستند. اما اگر به‌موقع به آن‌ها رسیدگی نشود گسترش پیدا کرده و به تاج دندان می‌رسند. در این زمان ممکن است کمی درد در دندان خود احساس کنید. این درد معمولا قابل‌تحمل بوده و چندان آزاردهنده نیست. اگر باز هم به درد خود توجهی نکرده و کاری برای ترمیم و درمان انجام ندهید، پوسیدگی و عفونت پیشروی کرده و خود را به پالپ و ریشه دندان می‌رسد.

با رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان دردهای شدیدتری احساس خواهید کرد. این دردها معمولا در طول شب بیشتر بوده باید خیلی زود به آن‌ها رسیدگی شود. در این زمان باید به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید. دکترها و متخصصین درمان ریشه دندان بسته به سطح پوسیدگی و آسیب ایجاد شده در پالپ و ریشه دندان درمان را آغاز کرده و ریشه‌ها را ترمیم می‌کند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که درصورتی‌که مراجعه به متخصص را به تعویق بیندازید، عفونت به استخوان‌های اطراف پالپ منتقل‌شده و مشکلاتی جدی برای فک و دهان شما ایجاد می‌کند.

مواردی که نیاز به درمان ریشه دندان توسط متخصص می باشد؟

درصورتیکه دندان شما به یکی از علت‌های زیر دچار آسیب و خرابی شد، حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و از تخصص ایشان برای درمان دندان‌هایتان استفاده کنید. موضوعی که درباره دندان‌ها مهم است رسیدگی به موقع توسط متخصص می‌باشد که زودتر از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. عدم توجه به هر یک از موارد زیر ممکن است آسیب‌های فراوانی به دندان و ریشه شما برساند.

• پوسیدگی شدید دندان (درمان پوسیدگی دندان)
  • شکستگی دندان اگر خط ترک از عصب دندان گذشته باشد
  • وارد شدن ضربه به دندان که باعث التهاب . در قسمت انتهایی و ریشه دندان شده باشد
  • خراب شدن زیاد تاج دندان

نگهداری از دندانی که درمان شده است

در صورت نگهداری نادرست ممکن است بافت‌های دندان آسیب‌دیده مجددا دچار عفونت شوند. پس از خارج شدن از مطب متخصص درمان ریشه حتما این موارد را رعایت کنید و از توجه به این نکات غفلت نکنید تا روند کامل درمان و بهبودی شما صورت گیرد.

• داروهای تجویزشده توسط پزشک/ متخصص دندان را به‌موقع مصرف کنید.
  • حتی‌الامکان تا قبل از انجام ترمیم نهایی دندان از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • در صورت وجود درد از مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک خود استفاده کنید.
  • درصورتی‌که علائمی نظیر آبسه، بی‌حالی، تب، درد شدید و طولانی و مشکل در بلع را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و سرخود دارویی مصرف نکنید.
  • مسواک زدن پس از درمان ریشه مشکلی نداشته لازم نیز هست تنها باید تا زمان خارج کردن پانسمان از نخ دندان کشیدن خودداری کنید.

پس از تکمیل فرایند درمان ریشه دندان برای حفظ نتایج و جلوگیری از بروز درد یا عفونت مجدد در دندان باید به‌خوبی از دندان خود مراقبت کنید. مثل همیشه باید دندان‌ها را به‌صورت روزانه مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید. در این زمان دیگر نیازی به مصرف داروی خاصی وجود نداشته و تنها برای بررسی وضعیت دندان‌ها به متخصص مراجعه کنید.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، چهار راه فرهنگ‌، مجتمع جهانیان طبقه ۸ واحد ۴۶

مقالات ما

درمان ریشه با روتاری
  • درمان ریشه با روتاری

درمان ریشه با روتاری _ جدیدترین و پیشرفته ترین روش عصب کشی دندان ، عصب کشی یا درمان ریشه با دستگاه دیجیتالی ...

لمینت دندان در مازندران