• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

ترمیم شکستگی و ترک دندان

دندان‌ها اغلب در معرض آسیب هستند؛ بطور تخمینی، یک چهارم از تمام کودکان 12 ساله دندان‌های دائمی آسیب‌دیده دارند. البته یک واقعیت که آسیب‌های دندانی شایع هستند هنگامی که برای شما یا فرزندتان اتفاق بیفتد، چندان خوشایند نیست. خوشبختانه درمان‌های جدید ترمیم دندان می‌تواند می‌توانند ظاهر لبخند شما را مجدداً زیبا کنند به خصوص اگر به موقع و صحیح انجام شوند. البته ممکن است پس از فرآیند ترمیم، دندان ها دچار مشکلاتی شوند؛ از عوارض ترمیم دندان میتوان به حساسیت دندان ها اشاره کرد که در اکثر موارد به زودی برطرف خواهد شد. درنتیجه دانستن اینکه در صورت شکستگی دندان چه باید کرد بسیار مهم است.

اگر دندان در اثر یک ضربه به سر آسیب ببیند بهتر است در یک مرکز مراقبت‌های فوری معاینه شوید به خصوص در صورتی که دچار سرگیجه یا کاهش هوشیاری باشید. اگر آسیب محدود به یک یا چند دندان باشد ممکن است بتوانید روز بعد (یا بیشتر از یک روز برای شکستگی‌های جزئی) به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

 دلایل:

دندان‌ها به طور قابل توجهی مستحکم هستند اما به دلیل موارد زیر مستعد ابتلا به لب‌پریدگی، ترک خوردگی یا شکستگی هستند:

 گاز زدن چیز سفت

 ضربه خوردن به صورت یا دهان

 افتادن

 کرم‌خوردگی (پوسیدگی) دندان که دندان را ضغیف می‌کند.

 

دکتر بهزاد امیری اندی
علائم

هنگامی که یک دندان شکسته یا لب‌ پر می‌شود ممکن است درد نداشته باشد. با این حال معمولاً زبانتان به سرعت تیزی دندان را حس می‌کند. شکستگی جزئی دندان معمولاً باعث درد نمی‌شود اما اگر یک قسمت بزرگ از دندان بشکند ممکن است در صورتی که عصب داخل دندان آشکار شود یا آسیب ببیند، دردناک باشد. اگر این دندان در معرض هوا یا نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم یا سرد قرار گیرد، می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. درد ناشی از دندان شکسته یا ترک خورده ممکن است مداوم باشد یا گاهی اوقات حس شود. بسیاری از افراد هنگام جویدن احساس درد می‌کنند به دلیل اینکه جویدن بر روی دندان فشار وارد می‌کند.

 

انواع شکستگی دندان و درمان آنها:

انواع مختلفی از شکستگی و ترک خوردگی دندان وجود دارند که هر کدام به درمان دندان شکسته نیاز دارند و عبارتند از:

 

شکستگی جزئی

این شکستگی که خطوط ترک مویی نیز نامیده می‌شود، ترک‌های سطحی هستند که تنها بر روی سطح سفید بیرونی دندان که مینای دندان نامیده می‌شود تاثیر می‌گذارد. شکستگی‌های جزئی به ندرت نیاز به درمان دارند. هر چند ممکن است دندانپزشک به آرامی سطح دندان را به منظور صاف کردن مناطق زبر صیقل دهد. ترمیم دندان شکسته جلو از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دندان ها برخوردار است، چون بر زیبایی فرد تاثیر خواهد گذاشت.

 

شکستگی و ترک دندان

 

شکستگی و ترک دندان
شکستگی و ترک دندان
 دندان ترک خورده

این نوع شکستگی کل دندان را از سطح جویدن تا عصب دربر می‌گیرد. این قسمت‌های شکسته دندان در محل خود باقی می‌مانند، اما ترک به تدریج گسترش می‌یابد. اما از آنجا که حتی یک ترک کوچک می‌تواند مسیری برای عفونت باز کند مراجعه به دندانپزشک (در صورت وجود یا عدم وجود درد) مهم است. دندانپزشک برای تعیین میزان آسیب و اتخاذ اقدام عملی مناسب از اشعه ایکس بر روی دندان استفاده می‌کند. ترک‌ها گاهی اوقات می‌توانند از طریق پر کردن با کامپوزیت (سفید) ترمیم شوند اما در اغلب موارد برای جلوگیری از بدتر شدن ترک به روکش نیاز است. اگر پالپ (عصب و دیگر بافت‌های زنده) آسیب‌دیده باشد، ممکن است به عصب کشی دندان  نیز نیاز باشد.

 

 لب پر شدن

لب پریدگی‌های جزئی همیشه نیاز به درمان ندارند. ممکن است دندانپزشک برای ترمیم آسیب استفاده از مواد باندینگ را برای جلوگیری از بدتر شدن ترک یا بهتر شدن ظاهر دندان پیشنهاد کند. اگر لب پریدگی بسیار کوچک باشد ممکن است ناحیه لب‌پر شده پولیش داده شده و صاف گردد.

باندینگ دندان شامل ایجاد یک لایه‌ی همرنگ دندان و با دوام جهت بازیابی شکل دندان می‌باشد. این یک روش نسبتاً ساده است که می‌تواند در یک جلسه انجام شود. از آنجا که مواد باندینگ همان شفافیت دندان طبیعی را دارند، یک ترمیم زیبا ایجاد می‌گردد. با این حال ممکن است که مواد باندینگ در طول زمان فرسوده شده و در نهایت نیاز به تعویض داشته باشند.

دکتر بهزاد امیری اندی

 

لب‌پریدگی‌های جزئی را نیز می‌توان با لمینت دندان ترمیم کرد که به جای قسمت لب پریدگی تمام سطح جلویی دندان را می‌پوشاند.ترمیم لب‌پریدگی‌های بزرگ‌تر پیچیده‌تر است. لب‌پریدگی بزرگ که باعث آشکار شدن یا آسیب پالپ (بافت عصبی) دندان نشده باشد ممکن است به لامینت یا روکش نیاز داشته باشد. این روش احتمالاً به دو جلسه نیاز دارد زیرا دندانپزشک باید ساختار باقیمانده‌ی دندان را شکل دهد تا بتوان از لامینت یا روکش بر روی آن استفاده کرد و سپس در آزمایشگاه دندانپزشکی مصالح ترمیمی دائمی تهیه می‌گردند. دندانپزشک شما را با یک ترمیم موقت (روکش یا لامینت) به خانه می‌فرستد و زمانی که ترمیم دائمی برای نصب بر روی دندان آماده شد با شما تماس می‌گیرد.

 لب پریدگی بزرگ که باعث آشکار شدن یا آسیب پالپ دندان شده باشد احتمالاً دردناک خواهد بود و ممکن است نیاز به مراقبت‌های فوری داشته باشد. در این وضعیت به احتمال بسیار زیاد نیاز روکش همراه با عصب کشی می‌باشد.

 

 شکستگی کاسپ دندان

این شکستگی‌ها در سطوح برآمدگی قله مانند دندان (کاسپ) ایجاد می‌شوند. آنها معمولاً بر پالپ تاثیری نمی‌گذارند و احتمالاً باعث درد زیادی نیز نخواهند شد. دندانپزشک ممکن است جهت بازیابی شکل دندان، محل آسیب را ترمیم کند. با این حال اغلب نیاز به روکش خواهد بود.

 

شکستگی‌های جدی

این شکستگی‌ها ممکن است به حدی عمیق باشند که باعث آشکار شدن عصب شوند. این شرایط تقریباً همیشه باعث دردناک و حساس شدن دندان می‌شوند. معمولاً بخش شکسته شده دندان خونریزی می‌کند. برای جدا کردن عصب آشکار شده نیاز به عصب‌کشی خواهد بود و احتمالاً جهت بازیابی عملکرد طبیعی دندان به روکش نیاز می‌باشد تا بتوانید بطور مناسب بخورید و بجوید.

 

 شکستگی‌های عمودی یا شکستن ریشه دندان

این ترک‌ها در ریشه دندان شروع شده و به طرف بالا و سطح جویدن گسترش پیدا می‌کنند. این شکستگی‌ها اغلب دردناک هستند زیرا نواحی اطراف ریشه ممکن است ملتهب یا عفونی شوند. در اغلب موارد دندان باید کشیده شده و با یک ایمپلنت یا بریج دندانجایگزین شود.

 

شکستگی و ترک دندان

 

شکستگی و ترک دندان
شکستگی و ترک دندان
شکستگی ناشی از پوسیدگی

در این حالت دندان به دلیل اینکه پوسیدگی باعث ضعیف شدن دندان از داخل به بیرون شده است، می‌شکند یا به تدریج تکه تکه می‌گردد. دندانپزشک پوسیدگی را بررسی کرده و بهترین راه برای ترمیم دندان را توصیه می‌کند. در برخی از موارد اگر پوسیدگی گسترده باشد ممکن است به عصب‌کشی و سرک (Cerec) یا روکش نیاز باشد.

 

بلافاصله پس از شکستگی دندان چه باید کرد؟

در عین حال ممکن است اقدامات زیر برای دندان شکسته موثر باشند:

 دهان خود را با آب گرم بشویید.
به مدت ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که خونریزی متوقف شد، یک تکه گاز پانسمان را بروی ناحیه خونریزی فشار دهید. اگر این کار تاثیری نداشت یک کیسه چای را بر روی ناحیه آسیب‌دیده فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.
یک بسته یخ بر روی گونه یا لب‌های روی دندان شکسته قرار دهید. این کار به کاهش تورم و تسکین درد کمک می‌کند.
اگر نمی‌توانید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید، بخشی از دندان که داخل دهان است را با سیمان دندانپزشکی موقت بپوشانید. این سیمان را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد.
در صورت درد از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده نمایید.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت