جراحی های دندان های عقل

جراحی دندان های عقل

اگر شما هم ترس از کشيدن دندان عقل خود داريد، با ما همراه باشيد تا با اطلاع از مراحل درمان و عوامل موثر در درمان اعم از نقش متخصص و استفاده از لیزر در جراحی دندان عقل تا حد زيادی اين ترس و اضطراب را کاهش دهيد.

کشیدن دندان عقل

چرا باید دندان عقل را بکشیم؟

1.عفونت و پوسیدگی تاج و ریشه دندان عقل و آسیب به دندان های مجاور
2.دندان های نهفته و یا نیمه نهفته ممکن است باعث ایجاد عفونت، التهاب و یا کیست در لثه شوند.
3.درد مداوم در فک، گردن، گلو و گوش
4.ایجاد مشکلات سینوسی از جمله فشار و گرفتگی سینوس ها
5.احتمال آسیب به فک یا اعصاب دهان و دندان
6.جهت رشد دندان عقل ممکن است باعث از بین بردن هم‌راستایی دندان‌ها شود.
7.در برخی از موارد نیز چنانچه فرد قصد ارتودنسی داشته باشد، دندان‌های عقل به علت فضایی که اشغال کردند باید خارج شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ها به منظور ردیف شدن آنها ایجاد شود.
و در نهایت دندان‌پزشک با بررسی فک، موقعیت دندان عقل و عکس رادیوگرافی تصمیم می‌گیرد که دندان عقل را بکشد یا خیر.

مراحل جراحی دندان عقل

1.بررسی عکس بیمار و آماده سازی بیمار جهت جراحی
2.سپس دندان پزشک 10 تا 15 دقیقه قبل از جراحی با تزریق بی حسی موضعی در ناحیه استخوان فک و بافت لثه محلی که دندان عقل قرار دارد، باعث می شود که بی حسی عمیق و سپس اعصاب موجود در آن ناحیه دچار بی حسی شده و فرد هنگام درمان دردی را احساس نکند.
3.سپس تست بی حسی صورت میگیرد و در صورت نیاز، مجددا برای بیمار بی حسی تزریق میشود.
4.بعد از بی حسی کامل، جهت دسترسی به دندان و استخوان اطراف، با وسیله ای به نام الواتور برشی در لثه ایجاد میشود.
5.و دندان پزشک با حرکت دادن و خالی کردن کناره های دندان، به راحتی ریشه دندان را لق میکند.
6.سپس با وسیله ای به نام فرز دندان را به صورت کامل و یا در صورت نیاز به صورت چند تکه بیرون می آورند.
7.و هر گونه ذرات باقی مانده دندان یا استخوان برداشته می شود و محل جراحی تمیز می شود.
8.سپس لثه بخیه می شود تا زودتر خوب شود اگر چه همیشه نیاز به این کار نیست.
9.و در نهایت پانسمان روی محل کشیدن دندان قرار داده می شود تا خونریزی کنترل شده و لخته خون ایجاد نشود.

*البته میزان بی حسی دریافتی به شرایط بیمار، وزن بیمار و عوامل دیگری نیز بستگی دارد، و در طول درمان نیز اگر اثر بی حسی از بین برود مجددا برای شما بی حسی تزریق می‌شود؛ و شما طی درمان دردی را احساس نخواهید کرد.

چنانچه دندان عقل به طور کامل رشد کرده باشد، دندان را با کشیدن خارج می‌کنند.
و اگر دندان عقل به صورت نهفته و یا نیمه نهفته باشد و خارج کردن آن کمی دشوار باشد، دندان عقل را با جراحی خارج می‌کنند. در این مرحله ممکن است دندان را به صورت یک باره خارج کنند و یا اگر ریشه دندان مقاوم و عمیق بوده ویا پوسیدگی دندان زیاد باشد، دندان شکسته شده و به صورت تکه تکه خارج می‌شودو به جراحی نیاز دارد.
در مواردی که دندان عقل وضعیت خاصی داشته باشد، اعم از قرار گیری بخشی از دندان در لثه و یا نهفته بودن دندان عقل و درگیری و تماس ریشه دندان عقل با اعصاب، علاوه بر جراحی به دقت زیادی نیز احتیاج دارد، چراکه اگر دندان عقل با دقت خارج نشود، ممکن است عصب دندان آسیب ببیند، که این آسیب می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

کشیدن-دندان-عقل

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان

1.تا ۱ ساعت بعد از جراحی دندان عقل گاز استریل را از روی دندان برندارید.
2.تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی دندان ، مسواک نزنید، تنها دهان خود را با محلول آب نمک بشوئید.
3.در روزهای اولیه جراحی بهتر است از خوردن غذاهای سفت و جویدنی پرهیز کنید.
4.بعد از جراحی از کشیدن سیگار، نوشیدن الکل و مایعات گرم پرهیز کنید.
5.در صورت احساس درد از مسکن‌ها استفاده کنید.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴