• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

افزایش طول تاج

تاج دندان و درمان‌های مختلف آن برای تمام ما آشنا است. با این حال بسیاری از جراحی افزایش طول تاج دندان و لزوم انجام آن اطلاعی ندارند. افزایش طول تاج دندان غالباً یکی از مراحل ضروری آماده‌سازی دندان برای روکش، ترمیم یا درمان‌های دندانپزشکی زیبایی است.

این درمان یکی از جراحی‌های دهان و دندان است و باید توسط دندانپزشک متخصص در زمینه بافت لثه و استخوان نگهدارنده دندان‌ها انجام شود. در این عمل بافت لثه، استخوان یا هر دو برداشته می‌شود تا بخش بیشتری از ساختار دندان مشخص شود و درمان زیبایی یا ترمیمی نتیجه بهتری را به دست دهد.

 

 درمان افزایش طول تاج دندان چیست ؟

افزایش طول تاج دندان عملی جراحی است که به منظور مشخص کردن بخش بیشتری از ساختار دندان انجام می‌شود تا بتوان دندان را به نحو مناسبی ترمیم کرد. افزایش طول تاج دندان یا بلندتر کردن تاج همان‌طور که از نام آن مشخص است، زمانی انجام می‌شود که بلندی دندان آن‌قدر نباشد که بتوان آن را در درمان‌های ترمیمی مانند گذاشتن روکش حفظ کرد. این روش، روشی جراحی است که دندانی ترمیم شده با عملکرد بهتر و عمر طولانی‌تر را به دست می‌دهد.

 

مزایا

افزایش طول تاج دندان برخلاف بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی فقط باید یک بار انجام شود و پس از آن نیازی به هیچ‌گونه دستکاری یا تکرار عمل مشابه نیست. پس از این درمان علاوه بر این که لبخند متقارن‌تر و عریض‌تر می‌شود، سلامت دندان‌ها نیز ارتقاء می‌یابد. احتمال پوسیدگی دندان پس از بلندتر کردن تاج کاهش می‌یابد، چون بخش بیشتری از دندان مشخص است، تاثیر مسواک زدن و نخ کشیدن بیشتر می‌شود. این جراحی کوتاه است و معمولاً ظرف 30 تا 60 دقیقه کامل می‌شود.

 

افزایش طول تاج دندان

 

ضرورت افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان به دو دلیل ضرورت می‌یابد.

 

ترمیم

شکستگی دندان: دندان گاهی اوقات از روی خط لثه یا زیر آن می‌شکند. اگر دندان به پرکردگی وسیعی نیاز داشته باشد، باید تاج آن بلندتر شود تا بخش بیشتری از ساختار دندان مشخص شود.


کافی نبودن ساختار دندان: گاهی اوقات پوسیدگی و سوراخ شدن دندان آن‌قدر وسیع است که حتی به روش عصب‌کشی نیز نمی‌توان آن را ترمیم کرد. در این حالت روکش بهترین راه برای ترمیم دندان و بازیابی عملکرد دندان پوسیده است. پوسیدگی گاهی تا زیر خط لثه نیز پیش می‌رود و به این ترتیب احتمال دارد روکش کردن ساده دندان برای حفظ آن کافی نباشد. ممکن است پس از پوسیدگی دندان بخش کافی از ساختار دندان برای روکش کردن باقی نماند. روکش نامناسب دندان باعث تحریک و التهاب مزمن می‌شود.
افزایش طول تاج دندان از این رو بهترین راه‌حل است که این امکان را فراهم می‌آورد تا بخش بیشتری از دندان را به روش مناسب ترمیم کرد. روکشی که پس از افزایش طول تاج روی دندان گذاشته می‌شود، محکم‌تر و بادوام‌تر است.

 

جراحی زیبایی

گاهی دندان‌ها کوتاه به نظر می‌رسد، اما در واقع بلندی مناسبی دارد و فقط مقدار زیادی لثه آن را پوشانده است. افزایش طول تاج مشکلات زیبایی مانند لبخند لثه‌ای را اصلاح می‌کند. با بلندتر شدن دندان لبخند نیز زیباتر می‌شود. به علاوه پس از افزایش طول تاج دندان تناسب بین پهنا و طول دندان نیز بهبود می‌یابد. افزایش طول تاج دندان را می‌توان در کنار دیگر درمان‌های زیبایی یا به تنهایی برای اصلاح طرح لبخند انجام داد.

 

دکتر بهزاد امیری اندی

 

افزایش طول تاج دندان
افزایش طول تاج دندان
متقاضی مناسب

افزایش طول تاج دندان برای همه مناسب نیست. افزایش طول تاج دندان برای بیمارانی که نیاز به روکش دارند، ضروری نیست. اما اگر ترک یا سوراخ پوسیدگی دندان بیش از آن عمیق باشد که بتوان آن را به سادگی روکش کرد، دوام و استحکام روکش پس از افزایش طول تاج دندان افزایش می‌یابد. به علاوه با بلندتر کردن تاج تمیز کردن دندان راحت‌تر می‌شود و می‌توان آن را به خوبی مسواک زد و نخ کشید تا عمر روکش جدید به حداکثر برسد.

 

مراحل درمان

دندانپزشک این عمل جراحی را در مطب و با تزریق آمپول بی‌حسی موضعی انجام می‌دهد. البته بیمار در صورت لزوم آرام‌بخش دریافت می‌کند تا ترس و نگرانی حین درمان نداشته باشد.

پس از بی‌حس شدن ناحیه درمان، دندانپزشک میزان کردن و شکل دادن به بافت اضافی لثه و استخوان را شروع می‌کند. دندانپزشک ابتدا برش‌هایی را در بافت ایجاد می‌کند و لثه را از روی دندان کنار می‌زند. در اکثر موارد لازم است که مقدار کمی از بافت لثه نیز برداشته شود.

پس از آن که بخش کافی از ساختار دندان مشخص شد، دندانپزشک با محلول آب نمک (سالین) ناحیه را به خوبی شستشو می‌دهد و عمل را با بخیه زدن لثه تمام می‌کند. زخم جراحی گاهی با پانسمان مخصوصی بسته می‌شود. پس از این جراحی ساده بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان مشخص می‌شود و پایه بهتری برای یک روکش کارآمدتر و بادوام‌تر به دست می‌آید. پس از بلند شدن تاج دندان روکش روی آن گذاشته می‌شود. از آنجایی که بخش استخوانی دندان دستکاری و حتی برداشته شده است، دندانپزشک تمام اقدام‌های احتیاطی را رعایت می‌کند تا بیمار کاملاً راحت باشد. این درمان تقریباً یک تا دو ساعت طول می‌کشد.

 

افزایش طول تاج دندان

 

افزایش طول تاج دندان با لیزر

افزایش طول تاج دندان را می‌توان به روش ساده‌تری به نام الکتروجراحی انجام داد. در این درمان برای میزان کردن لثه و مشخص کردن دندان از دستگاه لیزر استفاده می‌شود، اما استخوان دستکاری نمی‌شود. الکتروجراحی معمولاً فقط برای موارد جزئی انجام می‌شود و مناسب پرکردگی‌ها یا شکستگی‌های عمیق نیست.

 

دوران بهبود

دندانپزشک برای مدیریت درد یا ناراحتی دارو تجویز می‌کند، دهانشویه مخصوص در اختیار بیمار قرار می‌دهد و توصیه‌های مراقبتی لازم را برای دوران بهبود ارائه می‌دهد. بهداشت دهان و دندان باید طبق معمول رعایت شود؛ البته بهتر است ناحیه لثه تا چند هفته تحریک نشود.

دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که یک هفته بعد برای کشیدن بخیه‌ها مراجعه کند. پس از کشیدن بخیه‌ها مدتی طول می‌کشد تا لثه التیام یابد و پس از آن دندانپزشک ترمیم یا درمان زیبایی دندان را کامل می‌کند.

 

خطرات احتمالی جراحی افزایش طول تاج دندان

با افزایش طول تاج دندان تا حدودی خطر عفونت دندان و یا لثه وجود دارد، اما نسبت به سایر روش های جراحی کمتر و نادرتر است. برای جلوگیری از عفونت دندان باید تمام دستورالعمل های مراقبت بعد از عمل را دنبال کنید.

بعد از عمل ممکن است در محل جراحی کمی درد و یا خونریزی لثه را تجربه کنید و دندان های شما نیز ممکن است نسبت به نوشیدنی های سرد و گرم حساس شوند اما این حساسیت با گذشت زمان کاهش می یابد. ممکن است دندان های مورد نظرتان که به تازگی جراحی کرده اید نسبت به دندانهای مجاور به نظر برسد. اگر در آینده دندان خود را از دست دهید، افزایش طول تاج دندان ممکن است کاشت دندان به روش ایمپلنت را برای جراح دشوارتر کند.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت