• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

کشیدن دندان و ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

 
کشیدن دندان در ارتودنسی
کشیدن دندان در ارتودنسی
 

کشیدن دندان یکی از اقدامات متداول در درمان سیم‌کشی دندان‌ها است. گاهی اوقات لازم است که برای مرتب کردن دندان‌ها و بهبود عملکرد آنها چند دندان کشیده شود. نامرتبی و بی نظمی دندان و سن بیمار عامل‌های مهمی برای تصمیم‌گیری درباره لزوم کشیدن دندان در ارتودنسی است.

کشیدن دندان برای ارتودنسی به طور پیاپی زمانی انجام می‌شود که هم دندان‌های شیری و هم دائمی در دهان وجود داشته باشد و کشیدن دندان برای ایجاد فضا ضروری باشد.

کشیدن یا نکشیدن دندان یکی از مسائل بحث‌برانگیز در درمان ارتودنسی است. برخی متخصصین ارتودنسی معتقدند که نباید برای ارتودنسی دندان کشیده شود، حال آن که شماری کشیدن دندان را قویاً توصیه می‌کنند.

دربسياري از موارد کشيدن دندان ها در ارتودنسی لازم نيست. گاهی اوقات برای ایجاد فضا در فک به منظور کاهش جلوزدگی دندانها، و یا شلوغی دندانها نیاز به کشیدن دندان است. ولي بايد گفت اگر واقعاً نياز به کشيدن دندان دايمي در درمان ارتودنسي لازم باشد بيمار نبايد به خاطر ترس ازاين مساله از درمان صرف نظر کند. چرا که فضاهای ناشي از کشيدن دندان کاملاً با حرکات ارتودنسي بسته مي شوند و بیمار به حالت نرمال رشدی صورت و نهايتاً هماهنگی مناسب صورت خود مي رسد.

اولین مرحله مهم درمان در ارتودنسی معاینات و بررسی های دقیق متخصص ارتودنسی است تا آنچه لازم است برای بیمار انجام شود. درمان اغلب می تواند شامل حذف یا کشیدن بعضی از دندان ها برای از بین بردن تعداد و اکثریت آن ها می باشد. به طور کلی، هنگامی که دندان های زیادی برای اندازه قوس یا کمان دهان درفک بالا یا پایین وجود دارد، ممکن است فضای کافی برای تنظیم و هم ردیف کردن دندان ها وجود نداشته باشد. یک راه حل معمول این است که فضای لازم را با کشیدن دندان ها باز کرد تا مابقی بتوانند به درستی در قوس دندانی قرار داده شوند. در عوض، زمانی که فضای کافی برای دندانی وجود دارد، باید دندانی کشیده نشود. دندان هایی که اغلب برای دلایل ارتودنسی برداشته می شوند دندان های پرمولر هستند. این دندان ها دقیقا بین دندان نیش و دندان مولر (بزرگترین دندان های عقب) قرار دارند.

دکتر بهزاد امیری اندی
اولویت با کشیدن کدام دندان ها است

دندان های پوسیده خراب آبسه کرده پر شده یا حتی روکش شده در اولویت اول کشیدن دندان برای باز کردن فضای بین دندان های شلوغ هستند. در درجه بعدی دندان هایی که در انتهای قوس دهان قرار دارد یعنی دندان های شماره 4 یا 5 در اولویت کشیدن دندان قرار دارند.
نکته مهمی که در کشیدن دندان ها باید در نظر گرفت حفظ قرینگی است یعنی اگر دندانی از فک بالا سمت راست کشیده می شود باید دندان فک بالا سمت چپ نیز به منظور حفظ قرینگی کشیده شود. در ایده آل ترین حالت کشیدن دندان از هر طرف فکین یک دندان که دندان خراب و آسیب دیده است کشیده می شود. یعنی ممکن است برای درمان ارتودنسی 4 دندان کشیده کشیده شود و اصلا جای نگرانی وجود ندارد و فضای دندان کشیده شده پر می گردد.

دلائل کشیدن دندان در بزرگسالی

1. آسیب های شدید دندانی و بروز تروما
2. تحلیل رفتن ریشه دندان و غیر قابل بازگشت بودن و غیر قابل ترمیم بودن دندان آسیب دیده
3. دندان های شلوغ به خصوص در افرادی که فک کوچک و دندان های بزرگ دارند
دربسياري از موارد کشيدن دندان ها لازم نيست گاهی اوقات برای ایجاد فضا در فک به منظور کاهش جلوزدگی دندانها، و یا شلوغی دندانها متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که نیاز به کشیدن دندان است.
ولي بايد گفت اگر واقعاً نياز به کشيدن دندان دايمي در درمان ارتودنسي لازم باشد بيمار نبايد به خاطر ترس ازاين مساله از درمان صرف نظر کند. چرا که فضاهاي ناشي از کشيدن دندان کاملاً با حرکات ارتودنسي بسته مي شوند و بیمار به حالت نرمال رشدي صورت و نهايتاً هماهنگي مناسب صورت خود مي رسد.
در اکثر مواقعی که بیمار دارای فک کوچکی است و دندان های بزرگی دارد ارتودنتیست تشخیص می دهد که برای اصلاح نامرتبی و شلوغی دندان های بیمار از او دندان بکشد. بعد از این که فضای استاندارد برای دندان ها ایجاد شد ارتودنتیست آن دندان های شلوغ را با تجهیزات ارتودنسی ردیف و منظم می کند.

کشیدن دندان در ارتودنسی
کشیدن دندان در ارتودنسی
دکتر بهزاد امیری اندی
نبایدهای کشیدن دندان

ارتودنتیست تلاش می کند دندان های جلویی را نکشد و تا حد امکان دندان های عقبی 4 و 5 را انتخاب کند. یک متخصص ارتودنسی دندان هایی که سالم هستند را برای کشیدن انتخاب نمی کند مگر این که دندان خرابی وجود نداشته باشد و در نهایت از دندان های عقبی بر حسب نیاز بیمار دندان کشیده می شود.
بیماری که فک کوچک را از پدر یا مادر و دندان های بزرگ را از یکی از آنها به ارث برده است دچار ناهنجاری شلوغی دندان ها می شود. زیرا دندان های بزرگ در فک کوچک نمی نشیند و فضای کافی برای ردیف و مرتب بودن ندارد. بنابراین دندان ها از هر طرف که توانسته اند رشد کرده اند و به دلیل عدم وجود فضای کافی دندانها بسیار شلوغ و نامرتب هستند . دندان های فشرده و شلوغ علاوه بر ظاهر غیر استاندارد سلامت دندان های دیگر را نیز تحت تاثیر منفی قرار می دهد. در اکثر این مواقع متخصص ارتودنسی برای حفظ سلامت دهان و دندان راهی جز کشیدن دندان ندارد بنابراین نسبت به این موضوع حساسیتی نداشته باشید و سعی کنید از نتیجه نهایی لذت ببرید.

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

ارتودنتیست شما قبل از کشیدن دندان از بی حسی مناسب برای این کار استفاده می کند در برخی موارد که عمق وسیعی در فرآیند کشیدن دندان درگیر می شود متخصص ارتودنسی از بی هوشی و یا خواب عمیق استفاده می کند بنابراین طی روند کشیدن دندان هیچ دردی احساس نخواهید کرد. اما بعد از کشیدن دندان چطور؟ ارتودنتیست داروهای مسکن لازم و راه کارهای مناسب را به شما ارائه خواهد کرد تا در صورت احساس درد نسبت به تسکین دندان درد اقدام کنید.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت