• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

لمینت دندان در بابل

لمینت دندان در بابل

لمینت دندان در بابل

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در بابل _ لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود . روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است . وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت‌ها بجز مزایای زیبایی شناختی. مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان . مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان. ردیف دندانها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

دکتر بهزاد امیری اندی

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

کاربرد لمینت چیست؟

معمولا لمینت (سرامیکی و کامپوزیتی) برای درمان مشکلات زیر استفاده میشود. وضعیت دندان ها. هزینه ای که برای درمان در نظر گرفته اید .و در نهایت تشخیص پزشک نوع درمان را مشخص خواهد کرد.

  • شکستگی دندان
  • بدرنگی دندان
  • ترک خوردگی
  • کجی و بد جایگزین ارتودنسی (در برخی موارد)
  • کلی دندان

بستن فاصله میان دندانی یا دیاستم

برای از بین بردن فاصله بین ۲ دندان از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود . که بهترین و کم هزینه ترین آن‌ها کامپوزیت می‌باشد. زمانی می‌توان از کامپوزیت استفاده کرد که فاصله بین دندان‌ها خیلی زیاد نبوده و تنها ۱ الی ۲ دندان درگیر هستند. بستن فاصله با لمینت نیز انجام می‌شود و در مواردی است که فاصله زیاد بوده و تعداد دندان‌ها نیز زیاد است. در روش دیگر که با عکس‌برداری از فک انجام می‌شود ممکن است برای مرتب سازی دندان‌ها و از بین بردن فاصله نیاز به ارتودنسی باشد. برای انجام هر کدام باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان نامرتبی دندان ها با لمینت

یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه کنندگان برای انجام لمینت، درمان نامرتبی دندان‌ها می‌باشد. میزان نامرتبی دندان‌ها برای انجام این کار بسیار حائز اهمیت است. اگر نامرتبی دندان‌ها به گونه‌ای باشد که دندان‌پزشک تشخیص دهد نیازی به ارتودنسی نیست، لمینیت و یا کامپوزیت از بهترین روش‌های زیبایی و یکدست شدن دندان‌ها می‌باشد. تشخیص از بین بردن ایرادات فک و دندان از چه روشی و در چه مدت زمانی کاملا باید با نظر دکتر همراه باشد . ممکن است دندان‌های شما تنها با لمینت و کمتر از ۱۵ روز درمان شود و یا در مواردی برای مرتب شدن دندان‌ها نیاز به استفاده سالیانه از ارتودنسی باشد.

لمینت دندان در بابل

درمان دندان‌های شکسته و لب پر شده

دندانی که بر اثر ضربه دچار شکستگی و لب پریدگی شده است . نیاز به پر شدن و ترمیم با متریال و مواد مخصوص دندان‌پزشکی دارد که به صلاح دید دکتر انجام می‌شود. درمان دندان شکسته توسط یک دندان‌پزشک کاری ساده. و با ظرافت است که درست مطابق با رنگ دندان‌ها انجام می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است دندان‌پزشک شما را معاینه کند.

احتمال جدا شدن از دندان: مهارت دندانپزشک در طول عمر لمینت بسیار موثر است. در صورتی که دندانپزشک خلاف اخلاق حرفه ای از چسب بی کیفیت استفاده کند، ممکن است لمینت از دندان جدا شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حتما به سراغ پزشک متخصص بروید تا از آسیب های بعدی جلوگیری کنید.

لمینت دندان در بابل

غیرقابل بازگشت بودن: در لمینت سرامیکی امکان بازگشت وجود ندارد. چرا که دندان تراشیده می شود. یعنی شما نمیتوانید لمینت ها را از روی دندان های خود بردارید. دندان لمینت شده، همانند دندان معمولی نیاز به مراقبت دارد. نوشابه گازدار, قهوه, سیگار و قلیان می تواند باعث رنگ گرفتن لمینت در طولانی مدت شود از دندان های لمینت شده باید با مسواک, نخ دندان و… مراقبت کرد.

گرما و سرما: همچنین اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما مواجه شود، ممکن است لمینت کنده شود.

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

لمینت سرامیکی محکم تر و ماندگارتر از لمینت کامپوزیتی است. این استحکام شامل رنگ و استحکام مواد می شود. یکی از معایب لمینت نسبت به کامپوزیت تراشیده شدن دندان است لمینت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود و سپس بر روی دندان چسبانده می شود در حالیکه کامپوزیت در مطب دندانپزشکی روی دندان فرم داده میشود.

لمینت کامپوزیتی نیاز به تراشیده شدن دندان ندارد. قیمت لمینت کامپوزیتی نیز حدودا یک سوم لمینت سرامیکی است. و نسبت به لمینت سرامیکی ماندگاری کمتری دارد. میانگین عمر لمینت سرامیکی ده سال و کامپوزیتی چهار تا پنج سال است که با مراقبت درست و اصولی می تواند بسیار طولانی تر باشد.

لمینت دندان در بابل

لومینیزر دندان چیست؟ مقایسه ونیر با لومینیزر دندان

یکی از سوالات رایجی که مراجعه کنندگان به دندانپزشکی می پرسند این است که ایا لومینیزر بهتر است یا لمینت؟ اساسا وقتی دندانپزشک ها می خواهند ونیر های سرامیکی را روی دندان بیمار قرار دهند، هر دندانپزشک روش خاص خودش را دارد. یکی از این روش ها تکنیک بدون تراش و بدون دستکاری دندان است که برای محصولات لومینیزر قابل انجام می باشد. پزشکان به این روش، روش بدون نیاز به آمادگی یا ونیر بدون تراش می گویند. بنابراین لومینیزر فقط یک برند است که نصب آن نیاز به تراش دندان ندارد و برند های دیگری هم هستند که نیاز به تراش ندارند. 

  • قیمت هر دو تقریبا یکی است
  • هر دو ضد لک هستند و رنگشان با گذشت زمان تغییر پیدا نمی کند.
  • هر دو مقاوم و ماندگاری بالایی دارند.
  • هر دو جنسشان از سرامیک است.
  • هر دو ظاهر طبیعی دارند و فاصله میان دندانی را به خوبی پر می کنند.

طول عمر لمینت دندان

مهارت دندانپزشک در طول عمر لمینت بسیار موثر است. چرا که اگر به درستی اجرا نشود. ممکن است کنده یا شکسته شود . در چنین حالتی نیاز به درمان مجدد است. این پروسه میتواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حتما به سراغ پزشک متخصص بروید تا از آسیب های بعدی جلوگیری کنید.

هزینه لمینت سرامیکی

هزینه لمینت یکی از سوالات رایج بیماران است. باید قبل از هر چیز یاداور شوم که هزینه لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است. همچنین تعرفه آن با توجه به متخصص یا عمومی بودن دندانپزشک، نوع سرامیک مورد استفاده، هزینه لابراتواری که لمینت را می سازد و نوع چسب مورد استفاده، رنج قیمتی متفاوتی دارد.

هزینه لمینت به تعداد دندان هایی که نیاز به لمینت دارند، نیز بستگی دارد. برای مشخص شدن این تعداد، میتوانید یک کار بسیار ساده انجام دهید. کافیست جلوی آینه لبخند بزنید. دندان هایی که میبینید باید لمینت شوند.

لمینت دندان در بابل

چه کسانی میتوانند دندان های خود را لمینت کنند؟

مسایل زیادی میتواند بر روی کاندیدا بودن شما تاثیرگذار باشد. در این بخش ما دسته بندی جزیی از این افراد با شرایط های مختلف خواهیم داشت:

بستن فاصله میان دندانی یا دیاستم

فاصله بین دندانها ممکن است کم یا زیاد باشد. همچنین حالت قرارگیری دندانها نیز متغیر است. در اکثر موارد بدون درمانهای دیگر می توان دیاستم بین دندانها را بست. فاصله بین دندانها در صورتی که کم باشند می توان با اضافه کردن کامپوزیت به یک طرف دندان فاصله بین دندانی را بست. در صورتی که فاصله بین دندانها زیاد باشد. یا نیاز به اضافه کردن به هر دو طرف دندان برای بستن فاصله باشد با انجام ونیر کامپوزیتی فاصله بسته می شود. نه فقط با اضافه کردن کامپوزیت به یک سطح دندان.

گاهی به علت قرارگیری دندانها نسبت به هم و اندازه اصلی دندانها، فقط با اضافه کردن به یک طرف دندان و یا ونیر کامپوزیت نمی توان فاصله را به طرزی که زیبایی به دست آید بست. در این شرایط ممکن است نیاز به پیش درمان باشد.

لمینت دندان در بابل

به این مثال توجه کنید. دندانهای وسط شخصی بسیار بزرگ است. همچنین فاصله آنها از هم زیاد است. به گونه ای که در دو طرف به دندانهای کناری چسبیده اند . در این شرایط اگر فقط به دندانهای وسط اضافه شود این دندانها بزرگتر خواهند شد. و نسبت طلایی این دندانها نسبت به دندانهای مجاور حفظ نخواهد شد. در این موارد باید دندانهای وسط در طول مدت دو هفته توسط کش به هم نزدیک شوند. و سپس هر چهار دندان ونیر کامپوزیت شوند.

درمان نامرتبی دندان ها با لمینت

اصولا درمان نامنظمی دندانها با توجه به شدت آن به ترتیب لمینت کامپوزیتی یا همان ونیر کامپوزیت و نهایتا ارتودنسی است. در نامنظمی های کمتر که نیاز به تراش وسیع دندان نمی باشد، برای روشنتر کردن دندانها و یا تغییر فرم آنها از ونیر کامپوزیتی استفاده می شود. در نامنظمی های شدیدتر که بدون تراش دندانها قابل انجام نیست، از لمینت سرامیکی و در بی نظمی شدید از درمان ارتودنسی استفاده می شود. لمینت اصولا چند کاربرد دارد:

  • روشن کردن رنگ دندانها
  • تغییر فرم دندانها
  • و یکی از اصلی ترینهای آنها منظم کردن دندانهایی است که تا حدی نامرتب هستند.

لازم به ذکر است اگر این نامنظمی از حدی بیشتر باشد و یا به علت قرارگیری قوس های فکی فرد فضا برای اضافه کردن به سطح دندانها نداشته باشیم، ممکن است به جای ونیر کامپوزیتی نیاز به انجام سرامیکی و یا در موارد شدیدتر نیاز به انجام ارتودنسی باشد.

در واقع میتوان گفت در صورتیکه نامرتبی دندانها بسیار شدید نباشد و در معاینه مشخص شود که با کامپوزیت قابل حل است، نیاز به ارتودنسی نخواهد بود. و به این ترتیب از درمان طولانی مدت ارتودنسی (معمولا یک و نیم الی دو سال) اجتناب می شود. و فرد در یک یا دو جلسه به لبخند دلخواه خود می رسد. اما گاهی این بی نظمی به طوری است که بدون ارتودنسی قابل حل نیست. و حتی گاهی فقط با ارتودنسی نیز قابل حل نیست.

لمینت دندان در بابل

درمان ناهنجاری فکی با لمینت

معمولا ناهنجاری فکی به صورتی نیست که بتوان با اضافه کردن کامپوزیت به سطح آنها و یا با تراش اندک سرامیکی آنها را اصلاح کرد. به عبارت دیگر ناهنجاریهای فکی معمولا نیاز به ارتودنسی و حتی ارتوسرجری (یعنی ترکیب درمانهای ارتودنسی و جراحی فک) دارند. و در موارد بسیار اندکی که ناهنجاری در حد جزیی است، قابل اصلاح توسط لمینت کامپوزیتی و یا سرامیکی هستند.

عوارض لمینت دندان

در صورتیکه کامپوزیت دندان با رعایت اصول و به طور صحیح انجام شود، هیچ عوارضی ندارد. اما اگر به طرز صحیح انجام نشود، می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

التهاب لثه

این مساله بسیار مساله جدی و مهمی است. در صورتیکه لمینت کامپوزیتی در مجاورت لثه درست قرار داده نشود . به علت گیر پلاک میکروبی (حال یا به دلیل وجود پله و یا ناصافی کامپوزیت در آن ناحیه) می تواند باعث التهاب لثه و یا حتی خونریزی از لثه و در واقع آغازگر بیماری لثه باشد.

بد بویی دهان و لمینت

بسیاری از شما نگران این هستید که بعد از لمینت دهانتان بوی بد بگیرد. باید بگوییم که اگر لمینت به روش اصولی و درست انجام دهد، این اتفاق نخواهد افتاد. همچنین لازم است بدانید، لمینت همانند خود دندان نیاز به مراقبت دارد. اگر این مراقبت به صورت درست انجام نشود ، میتواند باعث بو گرفتن دهان شود. چرا که لمینت با لثه و دندان های شما در ارتباط است. پوسیدگی دندان، یا مشکلات لثه ناشی از عدم رسیدگی به دندان ها میتواند با لمینت دندان افزایش یابد.

لمینت دندان در بابل

در صورتیکه کامپوزیت ونیر یا لمینت کامپوزیتی به صورت صحیح و اصولی انجام نشود، ممکن است دندانها همگی با لمینت کامپوزیتی بهم وصل شوند. در این حالت امکان نخ دندان کشیدن وجود ندارد این مورد کمتر از بقیه موارد دیده می شود.بیشتر مواقع به دلیل عدم پالیشینگ مناسب نخ دندان به طور راحت از بین دندانها عبور نمی کند. به طور مثال خیلی کیپ است و نخ درست رد نمی شود. یا اینکه اضافات کامپوزیت باقی مانده است و باعث ریش ریش شدن و یا بریده شدن نخ دندان می شود. در نتیجه نخ کشیدن به طور موثر انجام نمی شود . این مشکل نیز باعث بد بویی دهان می گردد.

یکی دیگر از مواردی که باعث بوی بد دهان می شود، باز ماندن بین دندان هاست. معمولا این مقدار قابل دیدن نیست. اما گیرغذایی ایجاد می کند و باعث بد بویی دهان می شود. البته بد بویی دهان به علت مورد قبلی یعنی التهاب لثه ناشی از کامپوزیت ونیر غلط نیز ایجاد می شود. در صورتیکه لبه های کامپوزیت درست قرار نگیرند. یا اینکه درست پالیش نشوند، لبه های کامپوزیت رنگ میگیرند. به طور واضحتر می تواند گفت، باید حدالمکان از ایجاد لبه در کامپوزیت خودداری کرد.

تراش دندان

برای لمینت کامپوزیتی کسانی کاندید می شوند که نیاز به تراش دندان نداشته باشند. در واقع فرم دندان های شما این موضوع را مشخص میکند. اما در لمینت های سرامیکی تراش به اندازه حدودا نیم میلیمتر وجود دارد. البته ممکن است گاهی برای انجام لمینت کامپوزیتی نیاز به تراش یک یا دو دندان وجود داشته باشد. چرا که گاهی یک دندان برجسته تر از باقی دندان هاست. پزشک معالج با تراش جزیی آن دندان، هماهنگی و زیبایی ظاهری را ایجاد خواهد کرد.


شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، چهار راه فرهنگ‌، مجتمع جهانیان طبقه ۸ واحد ۴۶

دسته بندی


مقالات ما


درمان ریشه با روتاری
  • 2
  • ژوئن
  • درمان ریشه با روتاری

    درمان ریشه با روتاری _ جدیدترین و پیشرفته ترین روش عصب کشی دندان ، عصب کشی یا درمان ریشه با دستگاه دیجیتالی ...

    لمینت دندان در مازندران
  • 27
  • ژوئن
  • لمینت دندان در مازندران

    لمینت دندان در مازندران _ این روزها اکثر افراد به دنبال داشتن لبخندی زیبا و جذاب هستند. داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب ...

    ارتودنسی ثابت در بابل
  • 29
  • ژوئن
  • ارتودنسی ثابت در بابل

    ارتودنسی ثابت چیست؟ ارتودنسی ثابت در بابل _ منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از ...

    ایمپلنت‌ فوری در مازندران
  • 29
  • ژوئن
  • ایمپلنت‌ فوری در مازندران

    ایمپلنت فوری چیست ؟ ایمپلنت‌ فوری در مازندران _ ایمپلنت یکی از روش های درمانی مناسب برای جایگزینی دندان های دارای مشکل می ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    (+98) 916 - 123- 4567

    ادرس

    اهواز: کیان اباد ,خیابان28شرقی,پلاک12

    پست الکترونیک

    info@themento.com
    ×

    ارتباط با منشی و رزرو نوبت

    × ارتباط با منشی و رزرو نوبت