• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

رفع زردی دندان

دندان‌های زرد لزوماً دندان‌های ناسالمی نیستند و لبخند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به خاطر همین موضوع درخواست‌های بسیار زیادی برای درمان‌های زیبایی دندان که باعث سفید و روشن شدن لبخند می‌شوند، وجود دارد.

تغییر رنگ ناشی از رژیم غذایی و تغییر رنگی که تنها بصورت سطحی است را می‌توان با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان یا روش‌های سفید کننده‌ی دندان‌ها برطرف کرد. تغییر رنگ‌های شدید ممکن است نیاز به پر کردن دندان، لامینت یا روکش داشته باشند.

 

دلایل زردی دندان:

چندین دلیل برای زرد شدن دندان ها وجود دارد که عبارتند از:

 

بهداشت ضعیف دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی جهت از بین بردن پلاک‌ها و مواد لکه‌زا مانند قهوه و دخانیات می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

 

جرم دندان

پلاک یک غشای چسبنده از باکتری‌هایی است که بطور طبیعی بر روی دندان‌های ما ایجاد می‌شود. در صورتی که به آنها بی‌توجهی شود سخت شده و به جرم یا رسوبات زرد رنگی تبدیل می‌شوند که باید توسط دندانپزشک از بین بروند. سیم‌کشی دندان‌ها می‌تواندمسواک زدن و از بین بردن پلاک‌ها را دشوار کند و در نتیجه موجب تغییر رنگ دندان گردد.

 

دکتر بهزاد امیری اندی

 

سن 

متاسفانه دندان‌ها با افزایش سن بیشتر مستعد زرد شدن دندان هستند. این امر به دلیل نازک شدن مینای دندان است که باعث می‌شود عاج زرد رنگ زیر دندان آشکار شود. مینای دندان بطور طبیعی با افزایش سن نازک می‌شود اما مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌تواند موجب فرسایش مینای دندان شده و به تسریع این فرایند کمک کند.

 

غذاها و نوشیدنی‌ها 

رژیم غذایی شما می‌تواند تاثیر زیادی بر دندان‌ها داشته باشد بطوری که ثابت شده تنقلات اسیدی می‌توانند در زردی دندان نقش داشته باشند. همچنین باید در مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها تیره رنگ که می‌توانند بطور مستقیم دندان‌ها را لک کنند، محتاط باشید. قهوه، چای، نوشابه، شراب و برخی میوه‌ها و سبزیجات از این دسته‌اند.

 

سیگار کشیدن

یکی از معایب متعدد سیگار کشیدن این است که می‌تواند به سرعت موجب زرد و در نهایت قهوه‌ای شدن دندان‌ها شود. این امر ناشی از قطران و تیکوتین سیگار است که بر روی دندان‌ها جمع می‌شوند. با اینکه دندان‌های لک شده در اثر سیگار کشیدن قابل سفید شدن هستند، اما در صورت عدم ترک این عادت نتایج درمان ماندگاری زیادی ندارند.

 

ژنتیک

رنگ مینای دندان نشانه‌ای از اینکه تا چه حد از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید نمی‌باشد؛ مانند رنگ طبیعی موها یا پوست که در اثر ژنتیک می‌باشد. همچنین برخی شرایط ژنتیکی مانند نقص در ساخت دندان می‌توانند باعث تغییر رنگ چشمگیرتر شوند.

 

دارو

برخی از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شوند. آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین در صورتی که توسط کودکانی که دندان‌های آنها در حال رشد است مصرف شود می‌تواند دندان‌ها را زرد کند؛ در حالی که مینوسیکلین که یکی از مشتقان تتراسایکلین است می‌تواند دندان‌های دائمی را لک کند. برخی از دهان‌شویه‌هایی که برای درمان التهاب لثه طراحی شده‌اند نیز می‌توانند موجب زردی دندان‌ها شوند.

زردی و تغییر رنگ دندان

 

زردی و تغییر رنگ دندان
زردی و تغییر رنگ دندان
بیماری

برخی بیماری‌هایی که بر شکل‌گیری مینا و عاج دندان تاثیر می‌گذارند می‌توانند منجر به تغییر رنگ دندان‌ها شوند. علاوه بر این، درمان برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند بر رنگ دندان تاثیر بگذارند. برای مثال پرتودرمانی سر و گردن و شیمی‌درمانی می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها گردد. از طرفی برخی عفونت‌ها در زنان باردار نیز می‌توانند با اثر گذاشتن بر رشد مینای دندان موجب تغییر رنگ دندان‌های کودک شوند.

 

دندان از بین رفته (مرده)

دندان‌ها معمولاً در اثر پوسیدگی یا یک سانحه از بین می‌روند. دندان‌های دائمی در واقع می‌توانند بدون وجود مغز نیز دوام داشته باشند اما دندانپزشک باید برای جدا کردن هر گونه بافت پوسیده عصب‌کشی انجام دهد. دندان‌های مرده معمولاً در اثر مرگ سلول‌های خونی تغییر رنگ می‌دهند.

 

مواد دندانپزشکی

برخی از مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مانند ترمیم آمالگام، بخصوص مواد حاوی سولفید نقره می‌توانند رنگ خاکستری و تیره به دندان‌ها بدهند.

 

محیط اطراف

فلوراید بیش از حد در منابع محیطی (بالا بودن طبیعی فلوراید در آب) یا استفاده‌ی مفرط (فلوراید تراپی، دهان‌شویه‌ها، خمیردندان و مکمل‌های فلوراید) می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شود.

 

دکتر بهزاد امیری اندی

 

ضربه

برای مثال آسیب ناشی از افتادن می‌تواند در شکل‌گیری مینای دندان در کودکان خردسال که دندان‌های آنها همچنان در حال رشد است اختلال ایجاد کند. ضربه می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های دائمی نیز بشود.

 

درمان زردی دندان

روش‌های رفع زردی دندان می‌توانند بسته به دلیل تغییر رنگ دندان‌ها متغیر باشند و عبارتند از:

 

بهداشت مناسب دهان و دندان

خوشبختانه عادات بهداشتی زیادی وجود دارند که می‌توان برای پیشگیری از زردی دندان‌ها اتخاذ کرد. استفاده از تکنیک‌های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌هایی که موجب لک می‌شوند یا شستن دهان بلافاصله پس از مصرف آنها می‌تواند به کاهش و پیشگیری از تغییر رنگ دندان‌ها کمک کند.

 

عوامل سفیدکننده‌ی دندان‌ها

نزد یک متخصص دندانپزشکی که از روش‌ها و محصولات حرفه‌ای سفید کردن دندان استفاده می‌کند، مراجعه نمایید. سفید کردن دندان‌ها در صورتی که توسط یک متخصص دندانپزشکی انجام شود راه حلی بی‌خطر و موثر برای زردی دندان‌ها می‌باشد. هرچند با اینکه سفید کردن دندان‌ها برای بیشتر موارد نتایج عالی به همراه خواهد داشت، اما برخی دندان‌ها ممکن است به این درمان مقاوم باشند. بطور کلی دندان‌های متمایل به زرد نسبت به دندان‌های متمایل به خاکستری یا آبی بهتر واکنش نشان می‌دهند. ترمیم‌هایی مانند روکش، لامینت و مواد پرکننده تغییر رنگ نمی‌دهند و ممکن است نیاز باشد که پس از یک دوره‌ی سفید کردن دندان‌ها، تعویض شوند.

 

روش باندینگ دندان

باندینگ دندان روشی است که در آن از مواد همرنگ دندان بر روی دندان‌ها استفاده شده و با استفاده از یک نور مخصوص سخت می‌شوند. نور در نهایت باعث چسبیدن این مواد به دندان‌ها شده و موجب بهبود طرح لبخند فرد از جمله اصلاح زردی دندان‌ها می‌گردد.

 

زردی و تغییر رنگ دندان

 

زردی و تغییر رنگ دندان
زردی و تغییر رنگ دندان
لامینت دندان

لامینت دندان پوسته‌های سرامیکی سفارشی همرنگ دندان‌ها هستند که به منظور پوشاندن سطوح جلویی دندان جهت اصلاح لبخند فرد از جمله زدی دندان‌ها طراحی شده‌اند. لامینت سریع‌ترین روش برای دستیابی به لبخندی مطلوب و درخشان برای افرادی است که به دنبال داشتن لبخندی ایده‌آل و زیبا می‌باشند.

 

بلیچینگ داخلی

دندان‌هایی که در اثر عفونت تغییر رنگ داده باشند به روش‌های معمول سفید کردن دندان‌ها که تنها بر قسمت بیرونی مینای دندان تاثیر می‌گذارند واکنشی نشان نمی‌دهند. در این موارد، ممکن است بلیچینگ داخلی یک راه حل باشد. این روش شامل سفید کردن کل دندان‌ها از داخل و پس از عصب‌کشی می‌باشد. تطابق دقیق رنگ آن با دندان‌های دیگر می‌تواند دشوار باشد اما بلیچینگ دندان اغلب یک جایگزین مناسب برای روش‌های تهاجمی‌تر مانند لامینت است.

 

دکتر بهزاد امیری اندی

 

پیشگیری

با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی خود می‌توانید از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری کنید. برای مثال، اگر به مقدار زیاد قهوه می‌خورید یا سیگار می‌کشید، سعی کنید استفاده از آنها را کاهش دهید یا بطور کامل ترک کنید. همچنین بهداشت دهان و دندان خود را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور منظم و مراجعه به دندانپزشک در هر شش ماه یک بار جهت تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها، بهبود بخشید.

اگر دندان‌های شما بدون توضیح خاصی رنگ غیر طبیعی داشته باشد، این رنگ با وجود رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان ماندگار خواهد بود و در صورتی که علائم دیگری نیز وجود دارند یک وقت مشاوره با متخصصین ما رزرو نمایید.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت