• بابل - خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

تماس با ما

011-32313064

ایمیل

info@dr-behzadamiri.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 20

ارتودنسی در بارداری

به هیچ‌وجه نمی‌توان انکار کرد که وقتی شما برای تولد کودک دلبندتان انتظار می‌کشید، لحظاتی بسیار هیجان‌انگیز (و در عین حال دلهره‌آور) را می‌گذرانید، این طور نیست؟ در طی دوران بارداری، بدن شما تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کند، بنابراین نکته‌ای که در این دوران بیش از هر زمان دیگری در گذشته اهمیت پیدا می‌کند آن است که تمام وقت خود را صرف مراقبت از خودتان نمایید. البته منظور ما فقط مراقبت از جسم نیست، بلکه مراقبت از ذهن، احساسات و عواطف نیز هست! در واقع در مدتی که یک انسان کوچک و متعلق به خود شما در درون شما در حال رشد کردن است، خونسردی و آرامش روحی برای شما اهمیت حیاتی دارد و تا قبل از آنکه کودک دلبندتان متولد می‌شود حتماً باید فرصت کافی در اختیار داشته باشید تا بتوانید بیشتر از همیشه استراحت کنید. اما آیا می‌دانستید که دقیقاً همان طور که در دوران بارداری به سلامت عمومی و تندرستی خود اهمیت می‌دهید، باید از دندان‌های خودتان هم بیشتر از گذشته مراقبت کنید؟ شاید این سؤال به ذهن شما رسیده باشد که آیا انجام درمان ارتودنسی در زمانی که باردار هستید، برای شما و کودکتان بی‌خطر است؟ ما در این مقاله یک راهنمای مفید در اختیار شما قرار می‌دهیم که در آن تمامی اطلاعاتی که در مورد انواع ارتودنسی در بارداری به آن نیاز دارید، ارائه شده است.

 روش‌های مرتب کردن دندان‌ها در مادران باردار:

دوران بارداری مقطع بسیار مهمی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد و دندان‌های نامرتب می‌تواند باعث شود که شما کمتر میل بهلبخند زدن داشته باشید و این امر بر زندگی شخصی و اجتماعی شما تأثیر منفی خواهد داشت. اما روش‌های خاصی از ارتودنسی وجود دارد که شما می‌توانید در دوران بارداری از آن برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده کنید.

انواع بسیار زیادی از روش‌های ارتودنسی وجود دارد. براکت‌های فلزی، هم برای بزرگسالان و هم برای نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام درمان ارتودنسی در دوران بارداری هم امکانپذیر است. الاینرهای شفاف و نامرئی که به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته می‌شود و بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، کاملاً بدون سیم و قطعات فلزی هستند و می‌توان آن را در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان، از دهان خارج کرد. هر یک از روش‌های ارتودنسی، خود انواع و اقسام مختلفی دارد و مشکلات خیلی پیچیده دهان و دندان را می‌توان یا با استفاده از الاینرهای پلاستیکی و یا با براکت‌های فلزی درمان نمود. در اوایل دوره درمان ارتودنسی، دندان‌ها کمی حساس و آسیب‌پذیر خواهد شد، زیرا براکت‌های فلزی و الاینرهای پلاستیکی شفاف، هر دو برای حرکت دادن تدریجی دندان‌ها یک نیروی فشار مداوم بر روی آنها اعمال می‌کنند.

دکتر بهزاد امیری اندی

آیا ارتودنسی را از قبل از باردار شدن شروع کرده‌اید؟

انجام درمان ارتودنسی و استفاده از براکت‌های فلزی، الاینرهای شفاف و یا ریتینرها در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر و منطقی است. در صورتی که شما درمان ارتودنسی را قبل از باردار شدن شروع کرده‌اید و در حال حاضر دوره درمان شما ادامه دارد، حتماً خبر مسرت‌بخش باردار شدن خود را به متخصص ارتودنسی خود اطلاع بدهید تا هر گونه تنظیمات و اصلاحاتی که لازم است را انجام دهد.

واقعیت‌های مهم درباره ارتودنسی در بارداری:

دندان‌های خود را کاملاً تمیز و درخشان نگه دارید.
در مدتی که بریس‌های ارتودنسی بر روی دندان های شما قرار دارد، به طور منظم دندان‌ها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
نوسانات مقدار هورمون‌ها در دوران بارداری ممکن است نوع پاسخ بدن شما به پلاک‌های دندانی و باکتری‌ها را تغییر بدهد. این تغییرات ممکن است باعث افزایش خطر بروز ژنژیویت و سایر بیماری‌های لثه در دوران بارداری شما شود.
در دوران بارداری سعی کنید چند جلسه بیشتر از معمول برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و آگاهی از محدودیت های ارتودنسی در بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید، چون این کار می‌تواند برای شما مفید باشد.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و تأثیر آن بر ارتودنسی

تغییراتی که در دوران بارداری در میزان بعضی از هورمون‌ها به وجود می‌آید و نیز افزایش جریان خون که در حین بارداری اتفاق می‌افتد، اغلب باعث می‌شود که حساسیت و آسیب‌پذیری دندان‌ها در این دوران افزایش پیدا کند. افزایش حسایت دندان‌ها نیز باعث می‌شود که میزان درد و ناراحتی که بیمار به خاطر ارتودنسی تجربه می‌کند، کمی بیشتر از حد معمول باشد.

در دوران بارداری معمولاً مقدار هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می‌کند و این می‌تواند واکنش لثه‌های شما نسبت به پلاک‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا را تحت تأثیر قرار دهد. پلاک‌های دندانی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های لثه را در شما افزایش دهد. این یکی از نگرانی‌های شایع در مورد تمامی زنان باردار است، بنابراین مراقبت و بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری، صرف نظر از این که درمان ارتودنسی در بارداری انجام می‌شود یا نمی‌شود، باید با دقت بسیار بیشتری انجام گیرد.

ارتودنسی در بارداری
ارتودنسی در بارداری

آیا اشعه ایکس خطری ندارد؟

متخصص ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا در زمان درمان خود در معرض پرتوهای اشعه ایکس قرار نداشته باشید. اما حتماً بارداری خود را به کارکنان کلینیک ما اطلاع بدهید تا در زمان عکسبرداری از دندان‌ها، مراقبت‌های لازم در مورد اشعه ایکس انجام شود. به خاطر داشته باشید که مشاوره با متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان در بارداری ضروری است. ممکن است بتوان از همان عکس‌های اشعه ایکس که قبل از بارداری گرفته‌اید، در کنار معاینات جدیدی که بر روی دهان و دندان شما انجام می‌شود، برای تعیین بهترین برنامه درمانی جهت مرتب کردن دندان‌های شما استفاده کرد.

آیا کشیدن دندان خطری ندارد؟

در حالت عادی معمولاً لازم است که در زمان کشیدن دندان از داروی بی‌حسی استفاده شود، اما معمولاً به زنان باردار توصیه می‌شود که از بی‌حسی استفاده نکنند. در صورتی که دندان‌های شما در دوران بارداری نیاز به کشیدن داشته باشد، احتمالاً به شما توصیه می‌شود که یا درمان خود را تا بعد از تولد نوزاد به تأخیر بیندازید و یا درمان ارتودنسی را به همین حالت شروع کنید و کشیدن دندان را بعد از تولد نوزادتان انجام دهید.

دکتر بهزاد امیری اندی

بیماری صبحگاهی در بارداری

بیماری و بدحالی صبحگاهی در زنان باردار مشکل شایعی به شمار می‌رود و زنان بارداری که از بریس‌های فلزی، پلاکهای شفاف و یا ریتینر استفاده می‌کنند احتمالاً مشکلات بیشتری با بیماری صبحگاهی خواهند داشت. بیشترین علائم بیماری صبحگاهی معمولاً در سه ماهه اول دوران بارداری اتفاق می‌افتد. دقت کنید که اگر در این مدت دچار استفراغ شدید، حتماً دندان‌هایتان را مسواک بزنید و دهانتان را خیلی خوب بشویید، زیرا اسیدی که در شیره معده شما وجود دارد می‌تواند بسیار مخرب باشد و به دندان‌های شما آسیب جدی وارد کند.

ویار بارداری و محدودیت‌های غذایی در ارتودنسی

به خاطر داشته باشید که وجود براکت‌ها در ارتودنسی فلزی باعث می‌شود که شما برای خوردن بعضی از غذاها محدودیت داشته باشید. خوشبختانه معمولاً ویار بارداری شامل غذاهای چسبنده و غذاهایی که به براکت‌ها صدمه می‌زنند، مانند ذرت بوداده (پاپ کورن)، آجیل، کرم کارامل و یخ، نمی‌شود. در واقع اغلب زنان باردار به غذاهای حاوی ویتامین، مواد معدنی و عناصر غذایی که در عمل به آن نیاز دارند ویار پیدا می‌کنند. ضمناً برای رفع ویار شدید می‌توان از مکمل‌ها یا مواد غذایی جایگزین سالم استفاده کرد.

اگر در زمان بارداری هوس آجیل کردید، ممکن است با مصرف یک جایگزین یا مکمل حاوی اسیدهای چرب ضروری بتوانید این هوس خود را رفع کنید. مکمل‌های امگا 3 و امگا 6 می‌تواند میل شدید به آجیل را برطرف کند. میل به جویدن یا مکیدن یخ معمولاً به خاطر تشنگی یا بی‌آب شدن بدن شماست، اما می‌تواند به علت کمبود آهن یا فولات یا ویتامین B12 هم باشد. برای رفع هوس شدید به جویدن یخ در دوران بارداری خود می‌توانید یک سری غذاها یا مکمل‌های حاوی آهن را با صلاحدید پزشک خود به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

شماره تماس:

011-32313066 // 011-32313064

پست الکترونیک:

info @ dr-behzadamiri.com

drbehzadamiriandi@gmail.com

آدرس:

بابل – خیابان مدرس، جنب بیمارستان بابل کلینیک ساختمان حمیدزاده ۲، طبقه ۲، واحد ۴

×

ارتباط با منشی و رزرو نوبت

× ارتباط با منشی و رزرو نوبت